Článek
Ačkoli má u nás alternativní palivo LPG stále dost příznivců, tak v době ekonomického růstu a relativně nízkých cen paliv (aspoň ve srovnání s platy a historickými cenami) nebylo potřeba spotřebu aut zas až tolik řešit. Jenže se skokovým zvýšením cen paliv a dalším zvyšováním cen ostatního zboží a služeb se rezervy českých domácností tenčí a na poptávce po úsporných autech je to vidět.
S benzinem za skoro 50 Kč za litr (v případě vysokooktanového prémiového paliva místy za 53 korun nebo i víc) už ale lidé spotřebu zase řeší a znovu se začíná prosazovat LPG. To bylo vždycky výrazně dostupnější, ale teď mu přicházejí na chuť další motoristé. Ti, kteří už auto na LPG mají, nebo si stihli nějaké sehnat ještě před krizí, se mohou těšit ze své prozíravosti.
Za prvních šest měsíců letošního roku bylo registrováno skoro 2 000 nových vozů na LPG, což je dvojnásobek proti loňskému, už tak velmi úspěšnému roku pro LPG. Roste zájem i o přestavby a někteří úpravci objednávají termíny až na podzim nebo konec roku. „Oproti stejnému období loňska jde o dvojnásobný nárůst. Je prakticky jisté, že v nejbližších měsících dosáhne počet registrací nových LPG vozidel stejných hodnot jako za celý rok 2021, a rok 2022 tak výrazně předčí zatím rekordní loňský rok,“ popisuje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Ačkoli má LPG menší výhřevnost než benzin a vůz má nominálně vyšší spotřebu, tak při ceně okolo 20 Kč za litr LPG (cena LPG je prakticky vždy zhruba poloviční oproti benzinu) se nyní začínají nové vozy nebo přestavby velmi rychle vyplácet. Investice do přestavby se může vrátit za rok provozu i pro někoho, kdo nejezdí zas tolik.
Vyplatí se přestavba na LPG?
Uveďme si příklad. U vozu se spotřebou 7 l benzínu na 100 km vychází jen na palivu aktuálně každý kilometr na 3,40 Kč. Stejný vůz na LPG bude mít spotřebu zhruba 8 l/100 km, ale při ceně 20 Kč za litr stojí každý kilometr na palivu 1,60 Kč. S ročním nájezdem 20 000 km tak při současných cenách vychází roční úspora na 36 000 Kč. Při výrazně vyšších ročních nájezdech, například se služebními auty, se pak investice do přestavby může vrátit už za několik měsíců.
A proč stojí LPG pořád tak málo? Primárně je to stále velmi nízkým zdaněním tohoto paliva, ale i tím, jakým způsobem se LPG vyrábí a získává. „LPG není primárně závislé na Rusku, a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu – CNG,“ vysvětluje Indráček. „Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzinu. V posledních týdnech, kdy stál benzin v průměru více než 47 Kč za litr, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,“ dodává odborník z České asociace LPG.
Zájem o vozy LPG je také v zahraničí. V Německu například meziročně vzrostl počet registrací takových aut o skoro 290 %, ve Francii o 77 % a ve Španělsku o 42 %. Zvýšený zájem o vozy na LPG registrují také autobazary. Navíc na trhu ojetin se většinou předchozí instalace LPG do vozu na zvýšení ceny neprojevuje, mnohdy tomu bývalo právě naopak.
„Alternativní paliva a pohony představují na trhu ojetin stále okrajový segment v jednotkách procent celkových prodejů. V loňském roce jsme prodali 275 vozidel s LPG, letos očekáváme prodeje přes 300 kusů,“ říká Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA.
„S rostoucími cenami pohonných hmot je spíše zájem o vozy s nízkou spotřebou a maloobjemové vozy,“ doplňuje Kučera. Z prodejních dat Auto ESA je vidět, že meziročně podíl prodaných ojetých vozů s LPG vzrostl (z 1,19 na 1,37 %, zatímco CNG kleslo z 0,42 na 0,29 %), ale vzrostl také zájem o hybridní vozy (na 0,37 %) a hlavně elektromobily (z 0,03 % na 0,18 %).

Na našem trhu popularizuje úpravy na LPG především Dacia, ale značkové přestavby nabízel dlouho třeba i Fiat a Opel, svého času dokonce i Škoda
Ačkoli mají úpravy na LPG svá technická úskalí a ne všechna auta jsou pro dodatečné přestavby vhodná, tak z ekonomického hlediska dává aktuálně LPG opravdu velký smysl především těm, kteří hodně jezdí. A pokud provozovatel vozu upraví servisní plán, lze i dodatečně přestavěné auto spolehlivě udržet v provozu.
Upraveným autům se samozřejmě věnujeme také v rámci našich redakčních testů. A to nejen novým vozům s originálními přestavbami, u nás popularizované hlavně značkou Dacia, ale i ojetinám. Také jsme ale testovali například novou Octavii 1.5 TSI s dodatečnou přestavbou, která může být velmi atraktivní pro firmy s vyššími požadavky na dynamické a komfortní parametry aut pro své zaměstnance a management.