Hlavní obsah

Počet elektromobilů na českých silnicích roste. Bude je ale kde nabíjet?

Foto: Škoda Auto

S rostoucím počtem elektrických aut na českých silnicích vzniká stále větší tlak na rozvoj nabíjecí infrastruktury. Ta se naštěstí intenzivně rozrůstá a zahušťuje každým dnem, takže by o možnosti nabíjení neměla být nouze ani v budoucnu.

Článek

Elektromobilita v ČR loni trhala rekordy. A nešlo jen o prodeje nových elektrických aut (pošťouchnuté dotacemi a dalšími cenovými pobídkami), ale také o rozvoj nabíjecí infrastruktury. Všichni tři největší hráči na českém trhu – ČEZ, Pražská energetika (PRE) a E.ON – hlásí za loňský rok mimořádné přírůstky počtu nových nabíjecích stanic, jejich vytíženosti a také rostoucího počtu zákazníků.

Konkrétně ČEZ v roce 2024 přidal do sítě 182 veřejných nabíjecích stanic (72 z nich ultrarychlých o výkonech od 150 do 360 kW), PRE přidala 84 stojanů a E.ON dalších 64. Jen letos se tedy česká nabíjecí síť rozrostla o 330 nabíjecích stanic na celkových 1 876 – a to se bavíme jen o největších hráčích, další desítky nabíjecích stanic provozují menší společnosti jako Lidl, Olife Energy nebo Ionity a samozřejmě olejářské společnosti Shell, Orlen, OMV nebo MOL.

Nové nabíjecí stanice (2024)Celkem nabíjecích stanicCelkový objem načerpané energieNárůst oproti 2023Průměrné nabíjení
ČEZ1828429,6 GWh+74 %22 kWh
PRE847447,6 GWh+44 %18,4 kWh
E.ON642903,6 GWh+86 %19,7 kWh
CELKEM330187620,8 GWh

Na nedostatek možností pro nabíjení by si tedy Češi nemuseli stěžovat, ačkoliv za západní Evropou stále zaostáváme (především pak v počtu provozovaných elektrických aut). „V Česku už je téměř 6 tisíc veřejných dobíjecích bodů, což nás v rámci zemí Evropské unie řadí na 14. místo. Na jeden veřejný dobíjecí bod tak připadá přibližně 5,2 bateriového elektromobilu,“ doplňuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

VÍTE, ŽE…

Na českých silnicích jezdí již přes 36 tisíc elektromobilů. Jen loni jich přibylo 14 tisíc, z toho rekordních 10 993 kusů bylo zcela nových (což stále představuje pouze 4,72 % prodejů všech nových aut). Není to moc, ale je to zlepšení…

Energetické společnosti ale určitě neusnou na vavřínech a i na letošek mají v plánu další expanzi nabíjecí infrastruktury – zahušťování (pokrývání nových lokalit) i zvyšování jejího výkonu (vyšší poptávka po ultrarychlém dobíjení). To potvrzují i zástupci společnosti ČEZ.

Foto: ČEZ

Podobných nabíjecích hubů budete podél hlavních tahů a u velkých měst vídat čím dál víc. Určitě se budou také rychle zaplňovat, front se ale vážně bát nemusíte.

„Výstavba dobíjecí infrastruktury v České republice si sice udržuje náskok před tempem nově registrovaných elektromobilů, stoupá ale poptávka po kratších časech dobíjení. Naší odpovědí na tento trend je další zrychlení výstavby ultrarychlých stanic, aby řidiči u stojanů ČEZ i nadále dobíjeli v průměru nejrychleji v Česku. Milníky letošního roku budou zvýšení výkonu sítě z dnešních 70 MW na 100 MW, růst podílu výkonu ultrarychlých stojanů na 45 procent a dosažení hranice 1 000 stanic v síti,“ uvedl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

Foto: E.ON

V síti rychle roste podíl vysokorychlostních stojanů, které dobijí stovky kilometrů dojezdu za pár desítek minut. Svůj smysl však mají i pomalejší (šetrnější a levnější) způsoby nabíjení.

Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, ho doplňuje: „Při výstavbě nových stanic jsme se soustředili a soustředit se budeme i nadále na výstavbu ultrarychlého dobíjení a budování dobíjecích hubů, kde pro potřeby zákazníků různé tipy dobíjení kombinujeme. Snažíme se našim zákazníkům vytvořit komfortní prostředí pro dobíjení, naše stanice stavíme už jen bezbariérové a k tomu patří i spolehlivost našich stanic, kterou se i nadále budeme snažit držet na co nejvyšší úrovni v rámci České republiky.“

Foto: PRE

Nabíjecí stanice budou stále častěji růst v obchodních a zábavních centrech, kde auta stejně nečinně stojí dlouhé desítky minut, klidně i hodiny, takže vás nabíjení nebude zdržovat.

„Kvalita a možnosti použití elektromobilů se každoročně posouvají kupředu a podle průzkumů by se dvě třetiny současných majitelů bateriových aut již nevrátily ke spalovacímu motoru. Paralelně s výstavbou veřejné dobíjecí infrastruktury se věnujeme i budování neveřejných dobíjecích stanic, ať už pro firmy, nebo i pro jednotlivce. Počty nových neveřejných dobíjecích stanic se začínají blížit počtu těch veřejných, které během roku zprovozníme,“ komentuje Libor Hladík budoucí plány PRE v rozvoji dobíjecí infrastruktury.

Načítám