Hlavní obsah

Rozloučení s osmiválcem HEMI: Přes 1000 koní pod kapotou Dodge Challenger SRT Demon 170

Foto: Dodge

Osmiválcová bestie na závodní dráhu i cestu pro rohlíky. Legendární Dodge se loučí s kultovním osmiválcem HEMI a představuje poslední spalovací Challenger. Je jím nový SRT Demon 170 vyvinutý pro spalování etanolu E85, díky němuž dosahuje více než tisícovky koní. Americká novinka tak umí zrychlovat na stovku za méně než 2 sekundy, a dokonce má i certifikaci dragsterové asociace.

Článek

Nad závodním drag stripem v Las Vegas se vznáší vrtulník s jedním z posledních mohykánů. Milovníci rychlosti a spálených pneumatik sledují živý debut nového posledního kupé Dodge Challenger s legendárním vidlicovým osmiválcem HEMI. Je to příchod na svět, jaký se pro hulvátský muscle car sluší. Už brzy probudí k životu hřmící osmiválec a ukáže všem svou zdrcující rychlost. Po vývojových komplikacích je konečně na asfaltu a na „vánočním stromečku“, jak se přezdívá startovacímu semaforu, mu padá zelená.

Jmenuje se Dodge Challenger SRT Demon 170 a je vrcholem jedné éry. Už v minulosti se automobilka Dodge vyjádřila, že poslední ze speciálních edic populárních Challengerů bude současně posledním spalovacím osmiválcovým muscle carem značky všech dob. Novým unikátním jménem „170“ se inspiruje typovým označením silného osmiválce Hellephant C170 i odkazuje na obsah alkoholu v palivu E85 podle americké metriky „Alcohol proof“ (170 US Alcohol proof = 85% obsah alkoholu). A právě díky spalování etanolu má nejvyšší výkon přesahující tisíc koní!

Foto: Dodge

Nejnovější Dodge Challenger SRT Demon 170 se představil světu ve svém přirozeném prostředí na drag stripu v americkém Las Vegas.

Dodge vycházel z ďábelského Challengeru SRT Demon. Nově zvětšil objem kompresoru přeplňování z dřívějších 2,7 na 3,0 litru a současně zvýšil i plnicí tlak motoru o 40 procent. Vyvinul tak bestii trhající asfalt. Když kompresorový 6,2litrový V8 natankujete etanolem E85, Demon 170 se vám odmění brutální silou o 1039 koních a 1280 newtonmetrech. To mu stačí, aby zvládl akcelerovat z 0 na 96 km/h za 1,66 sekundy! S obyčejným benzinem pak stále zvládá vyvinout 900 koní a 1098 newtonmetrů.

Silniční dragster

Nový Dodge Challenger SRT Demon 170 je extrémní muscle car s dynamikou dragsterů a právem jezdit po veřejných silnicích. Američané jej vybavili moderními technologiemi, díky nimž se chytrá elektronika stará o vše potřebné. Spolu s brzdou převodovky TransBrake 2.0 je vybaven i tzv. funkcí „Power Chiller“, kterou pomocí klimatizace ochlazuje přehřívající se kompresor. S nižší teplotou pak vzrůstá hustota vzduchu nasávaného do motoru. A jak nový Dodge jezdí, můžete vidět na videu z oficiálního debutu.

Automobilka při vývoji posledního spalovacího Challengeru zašla natolik daleko, že novému SRT Demonu 170 zajistila certifikaci americké dragsterové asociace NHRA potvrzující schopnost zajet čtvrtmílový sprint s pevným startem za 8,91 sekundy a s cílovou rychlostí 243 kilometrů v hodině. Rychlý Challenger dokonce dostal napomenutí za to, že tento sprint zvládá pod 9 sekund bez standardního brzdného padáku a bezpečnostního rámu.

Inženýři ale myslí i na normální použitelnost, když už jej prodávají obyčejným zákazníkům. Aby ti nemuseli neustále řešit kvalitu natankovaného etanolu, sleduje to za ně chytrá řídicí jednotka schopná měřit jeho množství v palivu. Na základě získaných dat pak upravuje nasávanou směs i předstih zážehu s cílem vyvinout co nejvyšší výkon. Na maximum síly se dostanete pokaždé, když systém ve směsi naměří minimálně 65procentní přítomnost E85.

Foto: Dodge

Éra pálení pneumatik za doprovodu burácení vidlicového osmiválce a kvílení kompresoru podle Dodge končí. Jsme zvědaví, jak se k tomu postaví zákazníci.

Standardem všech nových SRT Demonů 170 bude osmistupňová automatická převodovka s vylepšenou asistencí TransBrake 2.0. Automobilka jí zjednodušuje sprintování i začátečníkům a dovoluje jim připravit si nohu na plynu a následně odstartovat až pokynem převodovce. Řidiči navíc mají možnost nastavit si točivý moment, a adaptovat tak technologii na co nejpreciznější a nejrychlejší start.

Foto: Dodge

Chytrá elektronika nepřetržitě sleduje kvalitu vstřikované směsi paliva. Plný výkon si užijete už od 65procentní přítomnosti etanolu E85.

A pokud to se závoděním ve sprintu myslíte opravdu vážně, Dodge vám nabízí další příslušenství jako nikdo jiný. Chcete karbonový panel místo standardních zadních sedadel, a dokonce i brzdicí padák? Stačí si to objednat a zaplatit. V základní výbavě všech vozů budou i lepivé pneumatiky Mickey Thompson ET Street R, nebo volitelné obyčejnější pneumatiky, které jsou vhodnější na veřejné silnice. Tímhle monstrem se schopnostmi dragsteru totiž můžete legálně jezdit třeba pro rohlíky. Sáhnout můžete i po karbonových kolech zpevněných titanem.

Dodge Challenger SRT Demon 170 bude k objednání v celkem 14 barvách, díky nimž můžete oslavit i kultovní odstíny z minulosti, jako jsou fialová Plum Crazy nebo limetkově zelená barva Sublime. Dodge celkem vyrobí 3300 kusů SRT Demonu 170 se základní cenou 2,15 milionu korun a tím zakončí svou éru spalovacích osmiválcových muscle cars.

Jak už automobilka v minulosti oznámila, nová generace drsňáckých bouráků už bude čistě na elektřinu. Je to však správná vize? Nad tím jsme se zamysleli i v našem blogu o elektrických muscle cars z loňského léta. Jaký na to máte názor vy?

Související témata:
Načítám