Článek
Někteří výrobci elektromobilitu vítají s otevřenou náručí, jiní zase ne. Jedni si totiž chválí jednoduchou konstrukci elektrického motoru a potenciál, který technologie nabízí, jiní zase mají neklidné spaní, protože přechod na elektrický pohon je zcela v rozporu s jejich tradicemi. Jednou z automobilek, která těží z dlouhé tradice, je i Rolls-Royce.
„Aero“ a „Dynamika“ coby alfa a omega
Vedení londýnské automobilky nonšalantně tvrdí, že elektrický pohon se „k vozům značky Rolls-Royce hodí zcela přirozeně“, jak řekl i sám výkonný ředitel firmy, Torsten Müller-Otvos. První chystaný elektromobil, typ Spectre, pokročil téměř do poloviny svého vývojového procesu a v nedávné době se výrobce věnoval hlavně aerodynamice.
Ta je pro elektromobily zcela klíčová, přirozeně kvůli co nejlepšímu dojezdu. S klesajícím aerodynamickým odporem však klesá i aerodynamický hluk zejména ve vyšších rychlostech, a jak je známo, ticho a klid na palubě je pro Rolls-Royce vysokou prioritou. Koeficient aerodynamického odporu už se dle slov automobilky podařilo snížit z hodnoty 0,26 na 0,25.
Platforma (plná) luxusu
Typ Spectre neboli Přízrak bude jezdit na univerzální platformě skromně nazvané „Architecture of Luxury“, která vozu pomáhá k naprosto špičkové torzní tuhosti – ta se potom projeví příznivě jak na jízdních vlastnostech, tak i pasivní bezpečnosti, když na to přijde. Dle slov automobilky má mít Spectre dokonce tu nejtužší karoserii ze všech dosud vyrobených Rolls-Royců.
Platforma byla rovněž dodatečně vyztužena ocelovými panely, speciální výztuhy dostaly i 1,5 metru dlouhé dveře otevírané tradičně proti směru jízdy – kupodivu i ty jsou svojí délkou v rámci automobilky rekordní.
Kilometry, kilometry, kilometry
Testovací prototypy modelu Spectre už po světě najezdily přes 1,6 milionu kilometrů z celkových 2,6 milionu, které si prototypy musí „odkroutit“ – i přesto však Spectre není ani v polovině svojí vývojové fáze. Automobilka momentálně pracuje zejména na podvozku a zavěšení, s čímž se neodmyslitelně pojí také pověstná jízda „jako na kouzelném koberci“ neboli Magic Carpet Ride.
Velká část testování momentálně probíhá ve Francii v okolí tamní Riviéry, kam nepochybně zavítá celá řada vyrobených kusů. Automobilka Rolls-Royce pracuje na systému odpojení stabilizátorů, což například u terénních vozů umožňuje větší poddajnost při prostupování zapeklitými cestami.
V případě typu Spectre by tato funkce měla posílit celkovou plavnost vozu. Systém však spolupracuje se satelitní navigací, která jakmile zaregistruje přicházející zatáčku, stabilizátory opět přepne do aktivního režimu.
S Ludacrisem se prý nepočítá
Všichni jsme asi slyšeli o režimu Ludicrous ve vozech značky Tesla, načež se před časem na sociálních sítích žertovalo, že k vozu zdarma dostanete i Ludacrise, tedy amerického rappera, jehož pseudonym se vyslovuje prakticky stejně. Režim Ludicrous má za účel využít veškerý výkon elektromotorů pro neuvěřitelnou až „šílenou“ akceleraci, jak zní volný překlad.
Rolls-Royce však jasně prezentuje svoji úroveň a svébytnost tím, že v současnosti ani v budoucnu nemá v plánu své vozy zatěžovat podobnými serepetičkami. Rolls-Royce prostě musí být britsky distingovaný, vznešený a uhlazený. Na šílenosti tu není prostor.
Automobilka bude mít při postupném přechodu kompletně na elektromobilitu (údajně už v roce 2030) výhodu v tom, že se její vozy nikdy nevyznačovaly burácejícím zvukovým doprovodem – vždy byly velmi decentní navzdory velkoobjemovým motorům. „Elektromobily jsou silné a tiché, což je ve světě Rolls-Royce zcela v pořádku,“ prohlásil Müller-Otvos.