Článek
Nový Ioniq je sourozencem již dříve představené EV9 od značky Kia - jde tedy také o obří sedmimístné elektrické SUV. Ale jestli Kia byla se svým designem hodně odvážná, Hyundai zašel ještě o kousek dál. Krabicovité tvary místy rafinovaně seřízl a jinde zaoblil a přidal k nim svá specifická pixelová LED světla, takže vypadá jako auto z budoucnosti, které si do naší reality jen odskočilo na návštěvu.
A potvrzuje to i technika. Ioniq 9 stojí na prověřené, ale stále dost pokrokové E-GMP platformě s 800V architekturou, což přináší především vysoké nabíjecí výkony. Efektivní nabíjení (10-80 %) tak zabere pouhých 24 minut, a to je přitom Ioniq 9 vyzbrojen masivní baterií o kapacitě 110,3 kWh umožňující dojezd až 620 kilometrů.
Tato předběžná hodnota dojezdu platí pro základní variantu s pohonem zadních kol a elektromotorem o výkonu 160 kW (217 k), která sice dojede daleko, ale nebude to žádný atlet - na stovku zrychlí za 9,4 sekundy.
Pokud chcete dynamičtější pojetí a pohon všech čtyř kol, můžete sáhnout po silnější variantě přidávající další elektromotor (70 kW/95 k) na přední nápravu - ta disponuje výkonem 313 koní a na stovku zrychlí za svižných 6,7 sekundy.
Na vrcholu je pak verze Performance s ještě silnějším předním elektromotorem (160 kW / 213 k na přední i zadní nápravě) a celkovým výkonem 320 kW (426 k), která na stovku vystřelí za vyloženě sportovních 5,2 sekundy.
Ještě lépe popisuje jejich dynamiku disciplína pružného zrychlení z 80 na 120 km/h, kterou verze Performance zvládne za 3,4 sekundy, čtyřkolka za 4,8 sekundy a základní zadokolka za stále velmi slušných 6,8 sekundy.
Jenže kvůli silničnímu sportování si majestátní elektrické SUV nekupujete. Důležitější je, že jeho obří rozvor 3 130 mm nabídne dost životního prostoru posádce čítající šest nebo sedm cestujících a k tomu pojme také její bagáž - kufr disponuje objemem až 1 323 litrů se sklopenými sedadly ve třetí řadě a stále slušnými 620 litry, pokud zůstanou ve vzpřímené poloze. Další úložný prostor je ukrytý pod přední kapotou a disponuje objemem 52 litrů pro verze s pohonem všech čtyř kol a 88 litrů pro zadokolku.
Chytře praktickým řešením je posuvná (o 190 mm) středová konzola Universal Island 2.0 se spoustou šikovných odkládacích a úložných prostor, která přitom stále umožní volný průchod mezi sedadly v první řadě. V první i druhé si přitom budete moci hovět v relaxačních křesílkách s elektrickým polohováním a masážní funkcí. Sedadla ve druhé řadě jde navíc otočit proti směru jízdy, aby pasažéři ve druhé a třetí řadě mohli sedět proti sobě a povídat si nebo mastit karty.
Architektura pracoviště řidiče bude povědomá všem, co znají modely Ioniq. V centru dění jsou dva propojené (a prohnuté) 12palcové displeje s nejnovější verzí infosystému, kromě dotykového ovládání je tu však stále panel klimatizace a fyzické ovladače usnadňující navigaci v menu, chybět nesmí ani kvalitní hi-fi Bose se 14 reproduktory nebo výkonné USB-C konektory (100 W), případně Ioniq 9 podporuje také V2L funkci, tedy nabíjení elektrických zařízení přímo z baterie vozu.
Hyundai Ioniq 9 je tedy plně připravený obejmout celou vaši početnou rodinu a starat se o ni jako o vlastní - což je vlastnost typická pro každé správné rodinné auto. Ioniq 9 mezi nimi ale vyniká pokrokovou technikou a naprosto jedinečným designem, který budete milovat nebo nesnášet, ale určitě vám nebude jedno.
Prodej modelu IONIQ 9 v Koreji a USA bude zahájen v první polovině roku 2025 a postupně budou následovat další trhy v Evropě a ostatních regionech. Český ceník bude oznámen na konci prvního kvartálu roku 2025, první vozy si budou čeští zákazníci přebírat zhruba v polovině roku.