Článek
Quattro Sport v rallye, R18 TDI v Le Mans a nejnověji RS Q e-tron na Dakaru – kam závodní Audi přišla bojovat, tam také vítězila. A platí to i pro americký šampionát cestovních aut roku 1989, kam automobilka nasadila speciál Audi 90 Quattro GTO s přeplňovaným pětiválcem 2,2l naladěným na 720 koní (základ byl právě z S1 Quattro), pohonem všech čtyř kol a Hansem-Joachimem Stuckem za volantem.
Tahle bestie drtila konkurenci a celý šampionát neovládla jen proto, že se tým nestihl první dva závody. Široce rozkročený speciál s dvojitým křídlem na zádi, kryty kol s rozměrem salátových mís, výfuky na bocích, z nichž šlehaly dlouhé plameny, a divokým zbarvením každopádně navždy vstoupil do historie a srdcí fanoušků závodních aut se čtyřmi kruhy na přídi.
A právě tomuto ikonickému závoďáku vzdává hold nová limitovaná edice Audi RS 6 Avant, rodinného stěhováku na steroidech. Ostatně první takový pokus provedli nadšenci v Audi Sport již před čtyřmi lety v podobě konceptu RS 6 GTO a až nyní našli prostor k jeho sériové realizaci alespoň v podobě limitované série GT, která sice není zase tak divoká (škoda, co?), ale zdroj inspirace nezapře.
To poznáte na první pohled podle bílého laku a „heritage“ polepů odkazujících přímo na závoďák (polepy jsou volitelné k bílé Arkona, černé Mythos a šedé Nardo, dalších pět laků si musí vystačit bez nich), nová je také maska chladiče a nárazník s ještě širšími nasávacími otvory, karbonová kapota s prolisy a karbonové blatníky s výdechy horkého vzduchu od brzd za předními koly, záď pak zdobí upravený nárazník s integrovaným difuzorem a dvojité křídlo připomínající jedinečnou aerodynamiku okruhového speciálu létajícího nízko nad zemí.
K dokonalosti už chybí jen ty velké talíře místo kol. Znalci však poznají, že 22palcové disky jsou v designu Avus (dostupném ve třech barevných provedeních) představeném na blyštivém konceptu hliníkového supersportu v roce 1991. Na nich jsou nazuté nízkoprofilové sportovní pneumatiky Continental SportContact 7, které mají rychlou silniční střelu držet přilepenou k asfaltu.
A jak přesně rychlou, ptáte se? Základem edice GT je RS 6 Avant Competition poháněná dvakrát přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcem – ten má i tady shodný výkon 630 koní a 850 Nm, protože… No, vážně potřebujete víc? Čas na stovku se ale zkrátil o jednu desetinu na supersportovních 3,3 sekundy díky lepivým pneumatikám a úspoře 15 kg (karbonová kapota a blatníky a pár dalších maličkostí) a RS 6 Avant GT může svištět rychlostí až 305 km/h.
Důležitější jsou ale nové coilover tlumiče snížené (plus tužší pružiny a stabilizátory) o 10 mm a s možností manuálního nastavení (sundáte kola a nacvakáte si požadovanou úroveň tlumení a odskoku), které už dokázaly proměnit charakter RS 4 a RS 5 Competition, navíc doplněné sportovním diferenciálem mezi zadními koly (s vylepšeným nastavením pro ještě lepší ovladatelnost plynem), takže by vás řízení verze GT mělo ještě víc vtáhnout do hry a dát vám větší možnost kontroly.
V kabině se pak můžete těšit na nové karbonové anatomické sedačky, čalounění semišem Dinamica (na sedačkách, palubní desce a dveřích) a provedení v barevné kombinaci červená/měděná superlesklá. K tomu pochopitelně spousta znáčků GT a hlavně číslování edice na středové konzole.
Audi totiž vyrobí RS 6 Avant GT pouze jako limitku čítající 660 kusů. Výjimečnost téhle edice podporuje i fakt, že bude částečně vyráběná ručně (základ RS 6 Avant sjede z linky v Neckarsulmu, GT detaily se budou dolaďovat v Böllinger-Höfe, kde vzniká třeba také supersport R8 nebo elektrická střela RS e-tron GT), což pak reflektuje cenovka 5 455 900 Kč (to je o dva miliony víc než základní RS 6 Avant a přitom jsou stále některé položky jako skořepinové sedačky, polepy nebo kola za příplatek). Budete jedním ze šesti českých šťastlivců, kteří ji zaparkují do garáže?