Článek
Může to znít jako nelichotivý rýpanec na adresu majitelů výkonných sportovních vozů, ale jak se říká, na každém šprochu… Podrobný výzkum carVerticalu zkoumal přehledy historie vozidel a ukázal, že napříč všemi 43 prověřovanými značkami jsou modely se silnějšími motory častěji účastníky dopravních nehod.
Například u Audi mělo záznamy o poškození 46,4 % vozů s výkonem do 100 kW, ale aut se silou nad 400 kW bouralo o skoro deset procent více. A nemusí jít nutně o prémiovky. Podobná je situace třeba u Volkswagenu, kde došlo k poškození 42,6 % automobilů s výkonem do 100 kW, zatímco v kategorii 300 až 400 kW už je to 48,9 %.
U některých značek rozdíly sice nejsou tak velké, ale přesto existují. Třeba škodovek s výkonem do 100 kW se poškodilo 51,3 %, ale těch se silou 200 až 300 kW 54,8 %. Podobné je to u Toyoty (36 vs. 39,5 %) nebo Renaultu (36,3 vs. 39,7 %).
Obzvlášť alarmující je statistika u jedné značky. Výzkum říká, že někdy havarovalo každé šesté BMW bez ohledu na sílu motoru. Poškození aut s motorem do 100 kW hlásí 60,3 % vozů, zatímco u těch nad 400 kW je to dokonce 68,6 % prověřovaných kousků.
„I když musí všechna vozidla dodržovat stejné dopravní předpisy, zdá se, že majitelé aut se silnějšími motory více riskují a mnohdy ignorují rychlostní limity. V rámci našeho výzkumu jsme neodhalili jedinou značku, u které by méně výkonná vozidla zaznamenala více dopravních nehod,“ bilancuje Matas Buzelis, odborník na automobilový průmysl a vedoucí oddělení komunikace společnosti carVertical.
Vzhledem k častějším nehodám výkonnějších aut není divu, že si motoristé při pořízení nového kousku nechávají častěji „proklepnout“ právě silnější vozy. Podle Buzelise může být pro zájemce varovným signálem historie s dlouhým listem nehod či jiných poškození. V takovém případě se vždy doporučuje důkladná prohlídka pod dohledem zkušeného odborníka.