Hlavní obsah

Řidiči silných aut opravdu mají více nehod. Jen u jedné značky se bourá častěji nezávisle na síle motoru

Foto: Tomáš Kučera

Existuje souvislost mezi výkonem auta a počtem dopravních nehod? Čerstvý výzkum společnosti carVertical říká, že ano. A není to jediná zajímavost týkající se automobilových bouraček.

Článek

Může to znít jako nelichotivý rýpanec na adresu majitelů výkonných sportovních vozů, ale jak se říká, na každém šprochu… Podrobný výzkum carVerticalu zkoumal přehledy historie vozidel a ukázal, že napříč všemi 43 prověřovanými značkami jsou modely se silnějšími motory častěji účastníky dopravních nehod.

Například u Audi mělo záznamy o poškození 46,4 % vozů s výkonem do 100 kW, ale aut se silou nad 400 kW bouralo o skoro deset procent více. A nemusí jít nutně o prémiovky. Podobná je situace třeba u Volkswagenu, kde došlo k poškození 42,6 % automobilů s výkonem do 100 kW, zatímco v kategorii 300 až 400 kW už je to 48,9 %.

U některých značek rozdíly sice nejsou tak velké, ale přesto existují. Třeba škodovek s výkonem do 100 kW se poškodilo 51,3 %, ale těch se silou 200 až 300 kW 54,8 %. Podobné je to u Toyoty (36 vs. 39,5 %) nebo Renaultu (36,3 vs. 39,7 %).

Foto: carVertical

Takto vypadá přehled nehod napříč jednotlivými značkami. Pro lepší náhled si obrázek rozklikněte.

Obzvlášť alarmující je statistika u jedné značky. Výzkum říká, že někdy havarovalo každé šesté BMW bez ohledu na sílu motoru. Poškození aut s motorem do 100 kW hlásí 60,3 % vozů, zatímco u těch nad 400 kW je to dokonce 68,6 % prověřovaných kousků.

„I když musí všechna vozidla dodržovat stejné dopravní předpisy, zdá se, že majitelé aut se silnějšími motory více riskují a mnohdy ignorují rychlostní limity. V rámci našeho výzkumu jsme neodhalili jedinou značku, u které by méně výkonná vozidla zaznamenala více dopravních nehod,“ bilancuje Matas Buzelis, odborník na automobilový průmysl a vedoucí oddělení komunikace společnosti carVertical.

Foto: Policie České republiky

V roce 2023 šetřila Policie ČR 94 945 dopravních nehod. Při těchto nehodách bylo 455 osob usmrceno, 1 751 osob zraněno těžce a 23 936 osob zraněno lehce.

Vzhledem k častějším nehodám výkonnějších aut není divu, že si motoristé při pořízení nového kousku nechávají častěji „proklepnout“ právě silnější vozy. Podle Buzelise může být pro zájemce varovným signálem historie s dlouhým listem nehod či jiných poškození. V takovém případě se vždy doporučuje důkladná prohlídka pod dohledem zkušeného odborníka.

Načítám