Článek
Vedení formule 1 přemýšlí, jak zatraktivnit tradiční závod v ulicích Monaka. Ten je nedílnou součástí šampionátu už od jeho počátku v roce 1950 (nezávodilo se tu jen v několika málo sezonách), jenže poslední ročníky zrovna atraktivní podívanou nepřinesly.
Když totiž do závodu samotného nepromluví počasí, je o pořadí rozhodnuto prakticky po kvalifikaci. Monako není nafukovací, ale monoposty samotné rok od roku rostou. Proto je předjíždění v úzkých uličkách mimořádně obtížné, takže i jezdec na pomalejší sadě pneumatik má velkou šanci, že svého potenciálně rychlejšího soka udrží za sebou.
Komise F1 tak přemýšlí, jak udělat závody zajímavější. A přišla s myšlenkou povinných zastávek. To platí už dnes, jezdci (za suchých podmínek) musejí u mechaniků zastavit minimálně jednou a vystřídat dvě různé směsi pneumatik (měkká, střední, tvrdá). V Monaku by však počet povinných zastávek mohl být vyšší.

Monacké závody jsou velmi populární, ale nestane-li se něco mimořádného, bývá to nuda.
Ve hře je několik různých variant. Jako nejpravděpodobnější se zatím jeví ta, že jezdec zkrátka musí zastavit dvakrát, a stratégové jednotlivých týmů rozhodnou, jak k tomu přistoupit. Vcelku zajímavá je i druhá možnost, a sice povinnost vystřídat všechny tři dostupné směsi.
Pro Monako, které má smlouvu o pořádání Velkých cen minimálně do roku 2031, by to v pravidlech nebyla první výjimka. Jde zároveň o jedinou trať v kalendáři, na které se nejede plná předepsaná délka závodu. Ten je v uličkách knížectví zkrácen o 40 kilometrů.
Návrh komise teď bude projednán Sportovním poradním výborem. Ještě před finálním schválením se k němu budou moci vyjádřit všechny týmy. Ale pokud někdo nebude nové pravidlo bojkotovat, do hry by se mohlo dostat už v průběhu letošního ročníku. Ten startuje 16. března závodem v Melbourne.