Článek
Možná si pamatujete dost nevzhlednou budovu Microny (nebo také Mikrotechny) v pražských Modřanech. Původně žlutá výšková stavba se aktuálně přestavuje na luxusní loftové byty, z kancelářských a výrobních prostor se tak stanou bytové jednotky, na jejichž cenu se budou ptát třeba… no, třeba zájemci o Rolls-Royce Spectre.
A jeden kousek – jednalo se ještě o vývojový prototyp, který výtahem pro auta vyjel až do devátého patra - jsme si mohli krátce prohlédnout. Autovýtah, to je totiž taková věc, kterou nutně potřebujete, když máte loftový byt. Autem pak vyjedete až k bytu a vůz si potom skrz prosklenou stěnu prohlížíte z obýváku.
Elektrickou novinku nám v Praze představoval mimo jiné jeden z konstruktérů, který se rozpovídal také o tom, jak těžké bylo Spectre naladit tak, aby se z něj stal typický létající koberec (tohle je termín, který u Rolls-Roycu používají jako definici jízdních vlastností svých vozů). „Řešili jsme to samé, co asi každý výrobce při konstrukci elektromobilů – vysokou hmotnost baterií ve spodní části vozu,“ nepřekvapil nás Philip Harnett, jeden z hlavních vývojových konstruktérů Rolls-Roycu. „Troufám si říct, že se nám to povedlo, i Spectre jezdí jako pravý Rolls-Royce. Na druhou stranu, nízké těžiště může pomoct v zatáčkách, auto je stabilnější, při vyšších rychlostech by se však v oblouku mohlo více naklánět. Tady nám hodně pomáhají elektronické stabilizátory,“ pokračoval Harnett. „Nakonec ani hmotnost modelu Spectre není tak dramatická, pohybuje se zhruba metrák pod třemi tunami. Proti kupé Wraith je to nárůst zhruba o tři sta kilo. Dávali jsme si velmi záležet, prakticky u každé součástky nebo dílu jsme přemýšleli, jestli ji v autě opravdu potřebujeme. A pokud ano, jestli by ji nebylo možné nějak upravit, odlehčit,“ vracel se k vývoji elektrické novinky Harnett.
Pečlivému zkoumání neunikla ani legendární soška Spirit of Ecstasy. Ta samozřejmě nad maskou nechybí (i ta je pochopitelně přítomna, rozměrný chromovaný gril Spectru zůstal, ačkoliv by jej jako elektromobil nepotřeboval), sošku však v Goodwoodu mírně upravili, aby byla aerodynamičtější. Evidentně se podařilo, Spectre je i díky sošce nejaerodynamičtější rolls v historii (součinitel odporu vzduchu činí 0,25).
Samotný design nepřináší žádnou revoluční myšlenku, asi byste od pohledu neřekli, že jde o zlomový model v historii jedné z nejslavnějších automobilek světa, který předznamenává konec spalovacích rollsů, prý už v roce 2030. Spíš bych řekl, že jde o novou a nijak zvlášť převratnou generaci kupé Wraith. Vnitřek je ještě tradičnější, pokud jste někdy měli to štěstí a seděli v některém z Rolls-Royců posledních let, budete doma hned. Žádné obří displeje a dotykové ovládání všeho a tisíc možností konektivity, tady jsou pořád klasická tlačítka a typicky nonšalantní, tím nejsprávnějším způsobem konzervativní atmosféra. Je to spíš galerie než interiér auta. Neuvěřitelně jemná kůže, hluboké koberce, materiály, které víc připomínají luxusní starožitnosti než vnitřek auta… Rolls-Royce je jiný svět a nezměnil to ani elektrický Spectre.
Pár věcí však pochopitelně jinak je. Třeba pod kapotou není nic, co by zákazníka/majitele mělo zajímat. Ne že by se typický majitel rollsu denně kochal pohledem na mohutný dvanáctiválec, u Spectru však skutečně není ke kochání už vůbec nic. A stejně lze kapotu normálně otevřít. „Přemýšleli jsme o tom, u Spectru opravdu nepotřebujete kapotu otevírat, ale kvůli servisu jsme nakonec zvolili klasické řešení. Pokud by totiž mechanici museli manipulovat s demontovanou kapotou, hrozilo by její poškození. A lakovat pak kapotu a případně celé auto, aby odstín opravdu dokonale odpovídal, to nechcete. I v případě Spectru se tak kapota normálně otevírá,“ vysvětlil nám Harnett.
Zásadně jinak je pochopitelně pohon, Spectre místo dvanáctiválce spoléhá na dvojici elektromotorů s celkovým výkonem 430 kW, točivý moment dosahuje 900 Nm, na stovku zrychlí za 4,5 s a dojezd by se měl pohybovat něco pod 550 kilometry, což vlastně celkem odpovídá dosahu dvanáctiválcových modelů.
Čekali byste, že konzervativní klientela ohrne nad elektrickým rollsem nos a ve velkém bude nakupovat odcházející dvanáctiválce? Byli byste překvapení, ona totiž klientela Rolls-Roycu vlastně ani tak konzervativní není, anglická značka má mladší zákazníky než třeba Porsche. A tihle zákazníci na Spectre slyší. Velmi slyší. A to i u nás. Objednávky se prý pohybují už ve vyšších desítkách, první kusy by do Česka mohly dorazit ještě před koncem roku, ceny budou startovat zhruba na devíti a půl milionech. Máte zájem? Do showroomu spěchat nemusíte, už v tuto chvíli jsou všechna auta do roku 2025 rozebraná.