Článek
Restomody jsou pozoruhodnou odnoží automobilového průmyslu. Firem, které se specializující na „omlazení“ starších klasických vozů prostřednictvím moderní techniky, je celá řada a podobné je i množství způsobů, jak takovou konverzi provést.
I firma Everrati z britského Oxfordshiru má své osobité postupy – spalovací jednotka je v tomto případě kompletně nahrazena elektrickým pohonem. V minulosti už podobným způsobem upravili třeba klasické Porsche 911 nebo Mercedes SL.
Jelikož jsou lidé z Everrati patrioti, nezapomněli ani na domácí ikony, ke kterým nepochybně patří Land Rover Defender a klasický Range Rover. Defender patřil k prvním čistě terénním vozům dostupným pro civilní obyvatelstvo, a díky jednoduché a velmi robustní konstrukci si získal fanoušky po celém světě.
Range Rover má pro britský automobilový průmysl rovněž obrovský význam, neboť díky kombinaci terénních schopností a komfortu v podstatě definoval segment luxusních terénních vozů dávno před vznikem SUV – zejména pokud se bavíme právě o první generaci vyráběné v letech 1970–1996.
Nastavení vozu se mění s ohledem na novou pohonnou jednotku, finální drobnosti se pak většinou upravují dle požadavků zákazníka.
V útrobách vozu tiše dřímá třífázový elektromotor poháněný střídavým proudem spřažený s převodovkou s jedním stálým převodem. Umístění akumulátorů pak podléhá pokud možno co nejideálnějšímu rozložení hmotnosti – zvláštní důraz se klade na nízké těžiště a soustředění co největšího podílu hmoty do středu vozu, což přijde vhod nejen na silnici, ale i při jízdě v terénu.
V Everrati tu udržitelnost a modernu berou vážně, a tak najdeme v interiéru celou řadu udržitelných materiálů, včetně takzvané nízkouhlíkové kůže pocházející ze Skotska.
Exkluzivita a individualizace je v dnešní době čím dál oblíbenější, a tak úpravce spolupracuje s odborníky specializujícími se na značku Land Rover za účelem zakázkové výroby vybavení interiéru, dekorů palubní desky nebo třeba budíků na přístrojovém štítu. Dle slov výrobce však touha po exkluzivitě nikdy nepřesahuje úctu ke „klasické estetice“.
„Naším záměrem je dát zákazníkům nejen čistý, ale hlavně osobitý způsob přepravy, jejich vozidla však i přesto ztělesňují ducha své doby,“ nechal se slyšet zakladatel a výkonný ředitel firmy Justin Lunny. „Tyto vozy využívající nové a progresivní technologie tak díky našim úpravám mohou v provozu přežít ještě další dekády, a tím tak zanechat dědictví, které ztělesňují, dalším generacím.“
Firma bohužel neuvádí, na kolik by vyšla samotná přestavba vlastního „Defíku“. Cena kompletně přestavěného a hotového vozu je 185 tisíc liber (cca 5,2 milionu korun).
Pod kapotou se ukrývá 60kWh bateriová soustava dodávající „šťávu“ jednomu elektromotoru o výkonu 150 koní a 300 Nm točivého momentu. Zrychlení z klidu na stovku trvá 13 sekund, dojezd je 150 mil (circa 240 km) a vůz se dodává s pohonem jedné nápravy i všech čtyř kol. Specifikace elektrického Range Roveru Classic prozatím výrobce nezveřejnil.