Článek
Ač se výrobci automobilů často neshodnou u tématu paliva a míry elektrifikace pro moderní dopravu, všem je jasné, že je třeba přeplněným silnicím a ulicím ulevit.
Osobní Duo a pracant Bento
Renault řešení této problematiky vzal z gruntu, a tak prostřednictvím dceřiné značky Mobilize představil hned dvě elektrická vozidla Duo a Bento, která bude možné využívat od roku 2023 buď formou pronájmu, nebo nákupu na splátky.
Duo je do značné míry sériovou verzí konceptu Mobilize EZ-1 a nástupcem nám už dobře známého Renaultu Twizy, přičemž Bento má sloužit jako jeho pracovní verze pro firmy.
Design
Duo je v podstatě evolucí Renaultu Twizy a napovídají tomu i rozměry – s délkou 2,43 metru, šířkou 1,3 metru a výškou 1,46 metru je Duo nepatrně delší i širší, výška je však na chlup stejná. Povědomá jsou i štíhlá LED světla, klenuté blatníky a nůžkové dveře.
Pracant Bento je přirozeně o něco větší díky nákladovému boxu na zádi, obě vozidla však jako základ používají tentýž trubkový rám. Výrobce uvádí, že 50 % materiálů použitých při výrobě bylo recyklovaných a 95 % všech použitých materiálů lze v budoucnu recyklovat.
Uvnitř
V kabině řidič usedá do jednoduše řešené a tenké sedačky, před kterou vidíme jednoduchý tříramenný volant, který v sobě ukrývá airbag. Zpoza něj pak prosvítá přístrojový panel a vedle něj vidíme dok na mobilní telefon, nechybí ani USB-C slot.
Duo má pak dvě „tandemově“ uspořádaná sedadla za sebou, pracovní Bento má z důvodu přítomnosti zadního boxu o kapacitě celých 700 litrů (!) pouze jedno sedadlo. Po stranách předního sedadla se ukrývají úložné prostory, čalounění je z technické tkaniny, která je odolná a snadno se udržuje. Mobilize upozorňuje také na možnost úpravy vozidla pro osoby se sníženou schopností pohybu.
Pohon
Duo i Bento mají jeden elektromotor pohánějící zadní kola – výkonové parametry zatím neznáme, ale výrobce nám slíbil „briskní akceleraci“. Vozítko umí frčet až 80 km/h, v případě varianty pro mladistvé řidiče je rychlost omezena na 45 km/h.
Kapacita baterie známa není, podle Mobilize však plně dostačuje k dojezdu 140 km. Díky její kompaktnosti je také poměrně rychle nabitá – z běžné domácí sítě lze získat 90km dojezd již během tří hodin.
Tříkolka Solo
Miniaturní tříkolka Solo vznikla na půdě indického designového studia Renaultu se záměrem vytvořit něco na způsob „skateboardu s deštníkem“. Výsledek vidíme zde a koncept se vyvinul spíš v jakési pojízdné křeslo se stříškou. Na délku má 1,37 metru, šířka je 90 centimetrů a výška činí 1,75 metru.
Uvnitř je pochopitelně místo jen pro jednu osobu, která tuto „přepravní buňku“ ovládá za pomoci joysticku. Mobilize uvádí, že díky „karoserii“ obklopující řidiče by Mobilize Solo mělo být bezpečnější než třeba takový skútr – údajně netřeba používat ani helmu či bezpečnostní pás (ale my bychom si ho i tak nasadili, bude-li v autě).
Díky rychlosti omezené na 25 km/h není podle dosavadních zpráv třeba mít žádné řidičské oprávnění. Dobíjení může probíhat jak přes kabel, tak bezdrátově, pro okamžité použití bude možné baterii rovnou vyměnit v pohodlí domova. K těmto účelům by se v budoucnu nabízel také koncept přenosné nabíječky Ileo, kterou Mobilize popisuje jako „modulární a přenosný energetický totem“.
Na trhu již v nedaleké budoucnosti
Duo a Bento budou disponovat systémem konektivity, který ocení zejména fleetoví zákazníci a společnosti poskytující carsharing. Mimo jiné totiž bude možné průběžně stahovat softwarové aktualizace nebo odemknout či „nastartovat“ pomocí mobilního telefonu.
Mobilize Duo se má na trh dostat ještě před koncem roku 2023, Bento pak začátkem roku následujícího, „křesílko“ Solo by mělo následovat vzápětí – do té doby stihne výrobce uvést i ceny.