Článek
Soupravy s českou registrační značkou jedoucí po dálnici ve směru na Prahu si takzvaný tým Kamion zaměřený na kontrolu nákladní a osobní dopravy všiml na 136. kilometru. Chtěl ji kvůli kontrole odklonit na odstavnou plochu na 115. kilometru. „Řidič ale dálnici D1 opustil na sjezdu na 134. kilometru u Měřína, protože zřejmě věděl, že na odstavné ploše na 115. kilometru probíhá kontrolní vážení téměř denně. Proto pokračoval po silnici II. třídy směrem na Jihlavu,“ uvedla Čírtková.
Jediné vhodné místo na zastavení a zkontrolování tak rozměrného vozidla bylo u Řehořova na Jihlavsku, kde policisté zjistili, že souprava převáží autojeřáb Liebherr. „Dvaačtyřicetiletý řidič se odmítl podrobit na výzvu policisty nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení a na kontrolní váhy odmítl najet. Z tohoto důvodu mu policisté uložili pokutu v příkazním řízení ve výši 100 000 korun a zakázali mu další jízdu,“ uvedla Čírtková.
Pokračovat mohl, až když jednu část jeřábu firma přeložila na druhou jízdní soupravu, jak bylo původně v plánu.
Udělování stotisícových pokut umožnila novela zákona o pozemních komunikacích účinná od 1. ledna loňského roku. Předtím byla nejvyšší pokuta 30 000 korun. Za rok 2021 odmítlo na Vysočině nízkorychlostní vážení 112 řidičů, loni to podle Čírtkové bylo 54 řidičů.
„Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních. Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ tvrdí ministr dopravy Martin Kupka.
Změn v bodovém systému novela přináší celou řadu. Významné je už zavedení pouze tří sazeb bodů podle závažnosti - a to 6, 4 a 2 body - proti nynějším pěti různým sazbám.
Zavedení tří sazeb současně přináší méně bodů za některé nejzávažnější přestupky, například za jízdu pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky (nad 0,3 ‰), odmítnutí podrobení se testu na alkohol a jiné návykové látky, vjíždění na železniční přejezd přes zákaz, otáčení se, couvání a jízdu v protisměru na dálnici nebo porušení zákazu předjíždění nový bodový systém uděluje maximálních 6 bodů namísto dosavadních 7.
Mezi nejzávažnější přestupky (a tedy do šestibodového ranku) nově budou patřit prohřešky jako jízda na červenou (dosud 5 bodů), překročení povolené rychlosti o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec a více (dosud 5 bodů), ohrožení chodce (dosud 4 či 5 bodů) nebo jízda technicky nezpůsobilým vozidlem (dosud 5 bodů).
U závažných přestupků se ale obecně zvýší finanční postih, zvyšují se u nich sazby blokových pokut na místě i horní hranice sazeb pokut ve správním řízení, podle Ministerstva dopravy proto, aby bylo možné přihlédnout k nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit.
Co se pokut a zákazu řízení týče, ke zpřísnění dochází například u překročení rychlosti o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec a více. Zatímco v současnosti za tento prohřešek hrozí pokuta ve správním řízení 5 000 až 10 000 korun a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců, úprava bodového systému přichází s pokutou ve správním řízení 7 000 až 25 000 korun a zákazem řízení na 6 až 18 měsíců.
Za jízdu pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky (nad 0,3 ‰) nově bude hrozit ve správním řízení pokuta 7 000 až 25 000 korun (aktuálně 2 500 - 20 000 Kč) a zákaz řízení až na 18 měsíců (nyní 6 až 12 měsíců).
Zajímavá je ale také například změna postihu za držení telefonu při řízení. Tento prohřešek bude za 4 body (dosud 2), bloková pokuta naroste na 2 500 až 3 500 Kč (v současnosti do 1 000 Kč), pokuta ve správním řízení dokonce na 4 000 až 10 000 Kč (aktuálně 1 500 až 2 500 Kč).