Hlavní obsah

Rekord nebo podvod? Honda zazářila v Zeleném pekle, úspěch však znovu provází kontroverze

Foto: Honda

Honda Civic Type-R s přeplňovaným dvoulitrem má už třetí rekord na Nürburgringu. Během dvou evolucí zrychlila z původních 7 minut a 50 sekund na dnešních 7 minut a 44,881 sekundy.

Extrémně nebezpečný závodní okruh Nürburgring má nového rekordmana! Japonská Honda se vrátila do Zeleného pekla s nejnovějším sportovním Civicem Type-R, aby porazila dosavadního držitele titulu a obhájila dřívější úspěchy dvou minulých generací. Už před měsícem se prohnala po petrolheady milovaném asfaltu a s maličkým náskokem překonala silného konkurenta.

Článek

Nevyzpytatelným německým pohořím Eifel se zběsile kroutí necelých 21 kilometrů asfaltu se 154 zatáčkami. Legendární „Zelené peklo“, severní smyčka kultovního Nürburgringu, každoročně přitahuje až neuvěřitelné davy motoristických nadšenců i sportovně smýšlející automobilky. Ty jej v posledních desetiletích mají za významný marketingový nástroj, na němž se neustále překonávají v nových rekordních časech. A když to s vývojem sportovních aut myslíte vážně, pravidelně zvedáte rukavici hozenou do ringu.

Pro nový rekord na jednom z nejnáročnějších okruhů na světě se vrátila i japonská Honda. Během posledního desetiletí tam hned dvakrát ovládla rekordní čas v kategorii sériových vozů s pohonem předních kol s předcházejícími dvěma generacemi populárního rychlého Civicu Type-R. Jenže od loňska je na světě nová generace a už od roku 2019 byl držitelem Renault s konkurenčním Meganem RS Trophy R. Japonci se rozhodli získat prvenství zpět, ale teď už „soutěžili“ na nově prodlouženém okruhu. Ten prošel modernizací před čtyřmi lety.

Foto: Honda

Automobilka nejnovějšího rekordu na legendárním Nürburgringu dosáhla s odlehčenou variantou nového Civicu Type-R. V Evropě se objeví v omezeném počtu jako Type-R verze S.

A opravdu uspěli, i když s velmi malým náskokem. S nejmodernější Hondou Civic Type-R se vrhli do Zeleného pekla už před měsícem, přesněji 24. března 2023, a znovu získali rekord pro nejrychlejší sériovou předokolku na Nürburgringu. S konečným časem 7 minut a 44,881 sekundy byli jen přibližně o půl vteřiny rychlejší než předcházející rekordman. Inženýři Hondy říkají, že úspěchu dosáhli zejména díky pokročilejší aerodynamice s novým zadním křídlem, pomohl i o 35 milimetrů delší rozvor a širší rozchod kol.

Nově je Honda Civic Type-R ve vysokých rychlostech stabilnější na rovinkách i v zatáčkách. Nejnovější generace je přitom už druhou evolucí moderního rychlého hatchbacku, který automobilka vylepšuje už od roku 2015. Během tří přeplňovaných generací nepřetržitě pracuje na kombinaci benzinového čtyřválce 2.0 VTEC Turbo se šestistupňovou manuální převodovkou a adaptivním sportovním podvozkem. V nejnovější verzi vyvine 329 koní (243 kW) a 420 newtonmetrů. Zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 5,4 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 275 km/h.

Nejnovější rekord na Nürburgringu přinesl spoustu pozitivních ohlasů, ale okamžitě také byly slyšet podezíravé hlasy. Honda se ani netají tím, že šlo o speciální odlehčenou verzi Type-R S, připravenou pouze pro kontinentální evropský trh – kvůli snížení hmotnosti ve výbavě chybí klimatizace, kryt kufru nebo parkovací senzory, zrcátka nejsou elektricky ovládaná ani vyhřívaná, chybí i klasický papírový manuál nebo navigace (infotainment však na palubě zůstal). Honda tak uspořila podstatných 47 kg – ale kolik zákazníků si takovou verzi skutečně objedná…?

Někteří odborníci navíc upozornili, že konkrétní kus použitý pro zajetí rekordu má až podezřele vysoký tlak turbodmychadla (1,7 baru místo 1,4 baru standardní verze) a jiný šestý stupeň převodovky, pochybnosti jsou i kolem nazutých pneumatik nebo čerpaného paliva. Zkrátka rekordy na Ringu zase jednou ukázaly svou zbytečnost kvůli celkové neprůhlednosti. Nemluvě o tom, že jen málokterý smrtelník za volantem by se takovému času vůbec dokázal přiblížit.

Načítám