Článek
Elektromobilita stojí a padá s bateriemi – jejich cenou, velikostí, hmotností, kapacitou a rychlostí nabíjení. A všechny zainteresované firmy po celém světě intenzivně pracují na tom, aby každá další generace baterií byla lacinější, kompaktnější, lehčí, umožnila delší dojezd a rychleji se nabíjela. Tady je nejnovější počin, který slibuje pokrok ve všech směrech.
Čínský bateriový gigant CATL právě představil novou LFP baterii (složení lithium-železo-fosfát, které je lacinější i proto, že jsou minerály v něm obsažené snáz dostupné a neobsahují drahý nikl, kobalt ani mangan jako konkurenční NCM baterie) s pokrokovou konstrukcí i managementem, díky níž má poskytovat vyrovnanější výkony i za méně ideálních podmínek.
Pro uživatele je ale nejzajímavější, že tato nová technologie má umožňovat dojezd přes 700 km a „bleskové“ nabíjení – 400 km dojezdu byste u dost výkonné nabíječky měli zvládnout za nějakých 10 minut (čili už ne půl hodiny jako dosud)! Ještě pořád to nejsou parametry jako u moderních spalovacích motorů, ale už se jim nebezpečně blíží.
Celé to zní možná až moc skvěle, jako další nesplněný slib. Jenže firma CATL potvrdila začátek masové produkce těchto nových baterií už na konci letošního roku, takže už v příštím roce by první auta (například od značky Tesla, Hyundai nebo Toyota) s těmito bateriemi mohla sjet z produkčních linek.