Hlavní obsah

Půl století staré auto jako nové: Může prohánět moderní sporťáky, na cenu se ani neptejte. A není to elektromobil!

Foto: Boreham Motorworks

Nebaví vás moderní auta? Chtěli byste staré poctivé železo, pouze upravené pro použití v dnešní době? Máte jedinečnou příležitost pořídit si NOVÝ Ford Escort první generace! Jenom musíte mít hodně, ale opravdu hodně peněz…

Článek

Společnost Boreham Motorworks se sídlem v britském Coventry dostala jedinečnou příležitost. Může používat jméno Escort a logo Ford, čehož firma náležitě využila a představila NOVÝ Ford Escort první generace.

Pozor, nejde o restomod nebo renovaci vraku. Bavíme se o nových automobilech, jejichž výrobní čísla navážou na původní sérii ukončenou v roce 1975. Modely každopádně vychází z dvoudveřových karoserií Escort RS, avšak specialisté Boreham Motorworks je přepracovali, vyztužili, rozšířili.

Foto: Boreham Motorworks

Žádný restomod nebo renovace, ale fungl nové auto.

Nově vyvinutá zadní náprava kombinuje hliník i titan a hostí nikoli diagonálně (zešikma), ale vertikálně umístěné tlumiče.

V nabídce se objeví dva spalovací motory. Prvním bude přepracovaná původní šestnáctistovka, nově zvětšená na 1 845 ccm. Karburátory Weber nahradilo vstřikování, takže se z původních 73 koní dostaneme na 182 koní. Síla pak poputuje skrze upravenou originální čtyřrychlostní manuální převodovku na zadní kola.

Foto: Boreham Motorworks

Interiér odkazuje na původní design, ale nabídne moderní prvky.

Alternativou bude 2,1litrový čtyřválec s kovanými ocelovými ojnicemi a zesílenou klikovkou, která zvládne až 10 tisíc otáček za minutu. S výkonem 296 koní a pětirychlostním manuálem typu dog leg půjde o zajímavého bijce současných sportovních automobilů.

Uřídit nový Escort ovšem nebude snadné, protože kvůli navození původního jízdního zážitku nemá posilovač řízení, systém ABS ani kontrolu trakce. Na druhou stranu nechybí automatický diferenciál s omezeným prokluzem, který údajně nabídne ovladatelnou a předvídatelnou přetáčivost.

Mimo toho Boreham zaměstnal Wayna Burgesse, designového otce modelů Jaguar SVR včetně XE Project 8, aby novodobý Escort zmodernizoval i z estetického hlediska. Novinka tak dostala například LED lampy, přišla o hliníkové nárazníky a celkově se zaoblila.

Uvnitř se můžete těšit na nový design, ovšem odkazující na originál. Řidič tedy hledí na šest ciferníků, klimu ovládá otočnými ovladači, ačkoli místo rádia má k dispozici diskrétní dotykovou obrazovku zrcadlící Apple CarPlay.

Boreham Ford Escort Mk1 RS bude mít svou veřejnou premiéru příští léto. Výroba se rozjede ve třetím čtvrtletí roku 2025 v počtu omezeném na 150 kusů. Podobně jako u Fordu GTFordu Mustang GTD si výrobce (Boreham) sám vybere, komu nový Escort v ceně od 8,9 milionu korun prodá.

A tím práce Boreham Motorworks nekončí. Společnost se chystá oživit ještě Ford RS200, a to ve stejném duchu jako Escort. Půjde tedy o staré nové auto. A určitě bude zase za raketu…

Načítám