Článek
Tesla získala konečně definitivní schválení pro výstavbu a provoz továrny a během několika málo dnů ji otevře. Šlo sice podle všeho jen o formalitu, protože firma stavěla na dílčí povolení úřadů, ale všichni víme, jak těžké je to s razítky na stavební povolení při rekonstrukci bytu nebo při výstavbě domu. A tady šlo o fabriku za pět miliard dolarů (111 miliard Kč). Nová továrna je přitom stěžejní v rámci Muskových ambicí porazit lídra evropského trhu Volkswagen. Ten drží čtvrtinu z celkového počtu nově registrovaných elektrických aut, Tesla třináct procent, ale to by Musk rád změnil.
Tesla měla svou Gigafactory otevřít už loni v létě, ale zahájení výroby se kvůli různým problémům několikrát odsouvalo, naposledy kvůli ochráncům přírody, respektive kvůli užovkám, které měly v lokalitě přezimovat. Nyní je tedy to nejdůležitější dokončeno a Tesla spouští výrobu. Plán je vyrobit v prvním roce 150 000 elektromobilů, ale postupně by měl být objem produkce navýšen až na půl milionu aut ročně. Jen v testovacím provozu prý Tesla vyrobila víc než tisíc aut, podle smělých plánů chce pak vyrobit jedno auto každých pětačtyřicet vteřin. Klíčem mají být rychlé robotické linky.
#Gigaberlin
— Gigafactory Berlin-Brandenburg 🕊🇺🇦 (@Gf4Tesla) February 8, 2022
The Giga paintshop
Gigafactory Berlin-Brandenburg @Tesla pic.twitter.com/GGVdrVQGqj
Musk chtěl původně zahájit výrobu 1. července 2021, nicméně zpozdil se i samotný schvalovací proces, protože Tesla do žádosti o továrnu přidala ještě továrnu na baterie, což vedlo k dalším námitkám kvůli životnímu prostředí. Tato fabrika by měla vyrobit baterie s kapacitou 50 GWh ročně.
Slavnostní otevření továrny je naplánováno na úterý mezi devátou a desátou dopolední, prohlídky továrny jsou naplánované od 11:00 do 13:00, v půl druhé odpoledne budou slavnostně předány první Tesly Model Y zákazníkům. A dost možná by je mohl předávat samotný šéf společnosti. „Očekáváme, že Elon Musk se celé akce zúčastní,“ řekl pro německá média ministr hospodářství spolkové země Braniborsko Jörg Steinbach. „Je to tak pokaždé, když nějaká Gigafactory zahajuje provoz, že se první auta předávají za přítomnosti Muska.“
Elon Musk se přitom ve výstavbě nové továrny několikrát osobně angažoval. Sám jednal s úřady, na svém Twitteru psal německy a vyzýval politiky i ekologické aktivisty k urychlení schvalovacích procesů. Opakovaně přitom zdůrazňoval, že nová továrna přinese až dvanáct tisíc nových pracovních míst.
Great trip to Germany. Support from government & people is super appreciated!
— Elon Musk (@elonmusk) September 3, 2020
Musk věří, že Tesla se může svézt na nástupu elektromobilů v Evropě a že by nakonec mohl být evropský trh nejen rychleji rostoucí, ale i větší než v USA.