Hlavní obsah

První Lamborghini, co nejezdí na benzin: Ohromující koncept Lanzador je elektrické Ultra GT

Foto: Lamborghini

Také „Lambo“ chce výhledově naskočit do rychle rostoucího segmentu elektromobilů. Ten historicky první zatím představuje formou konceptu, na závodní okruhy ale tak úplně nemíří.

Článek

Pokud vám automobilový svět posledních let není úplně lhostejný, určitě už jste slyšeli o karosářském provedení SUV-kupé. To je zvýšené auto se splývavou zádí, ale dvěma páry dveří. Takový vůz dnes nabízí celá plejáda značek, vzpomeňme BMW X6, Škodu Enyaq Coupé či Renault Arkana. Jenže první poctivé SUV-kupé, tedy se zvýšenou karoserií a jedním párem dveří, přijíždí až teď. Díky „Lambu“.

Italská automobilka nechrlí jeden produkt za druhým, proto každá její novinka vzbudí obrovskou pozornost. Co na tom, že jde třeba jen o koncept. Na akci Monterey Car Week představilo Lamborghini vizi zvanou Lanzador, která se v roce 2028 přetaví do sériového auta, čtvrtého modelu v nabídce značky a historicky prvního elektromobilu.

Lanzador je konceptem gran turisma s uspořádáním 2+2 a vnější vzhled DNA Lamborghini rozhodně nezapře. Zvýšenou karoserii totiž doprovází těžko zaměnitelná příď a rovněž ikonická klínovitá silueta s hodně ostře řezanými hranami. „Tímto konceptem zahajujeme nový automobilový segment Ultra GT, který je připraven nabídnout zákazníkům nový a jedinečný zážitek z jízdy,“ uvedl Stephan Winkelmann, generální ředitel Lamborghini.

Foto: Lamborghini

Lanzador není typickým futuristickým konceptem. Jeho pojetí má k produkčnímu vozu velmi blízko.

Na podrobnosti o technice je zatím příliš brzy. Inženýři ale prozrazují, že koncept pohání jeden elektromotor na každé z náprav, čímž je tvořen pohon všech kol. „Lambo“ se tedy kromě efektivního průjezdu klikatými okreskami neztratí ani mimo zpevněné cesty, kam ostatně se svou zvýšenou karoserií a uctivou světlou výškou míří.

Ruku v ruce s elektrickým pohonem je vyžadována i maximální aerodynamická účinnost. Aktivní aerodynamika reguluje proudění vzduchu tak, aby vůz při klidném popojíždění dosahoval co možná nejdelšího dojezdu, ale při ostré jízdě naopak generoval maximum přítlaku. Automobil je vybaven vzduchovým podvozkem a součástí je i natáčecí zadní náprava, která má zajistit mrštné jízdní vlastnosti i vysokorychlostní stabilitu.

Kabinu Lamborghini koncipovalo tak, aby se řidič cítil jako pilot stíhačky. Interiér je tedy maximálně ergonomický a zároveň po vzoru moderních trendů plný udržitelných materiálů. Některé z prvků, které na první pohled nevidíme (například pěna ve sportovních sedadlech), jsou vytvořeny z recyklovaných vláken na 3D tiskárně.

Technickým základem prvního elektrického Lamborghini se stane platforma SSP Sport, již automobilka vyvíjí společně s Porsche (pro novou Panameru či Taycan). Majitelé tedy budou těžit z 800V architektury, která umožňuje dobíjecí výkon až 350 kW. Ale jsme si téměř jistí, že to není jediný parametr, jímž nás chce značka za pět let překvapit.

Jen si holt musíme počkat.

Načítám