Hlavní obsah

První Hyundai po 50 letech znovu ožívá: Originální koncept sporťáku Pony i původní designér Giugiaro

Foto: Hyundai

Koncept sportovního auta Hyundai Pony Coupé vznikl už před 49 lety, svých patnácti minut slávy se však projekt dočkal až 20. května na přehlídce Elegance v Itálii.

Automobilky se velice rády ohlížejí za slavnou minulostí ve snaze prezentovat svůj odkaz a tradici. Výjimkou není ani korejský Hyundai, který po téměř padesáti letech postavil repliku svého konceptu Pony Coupé, sportovního kupé, co se nikdy nedočkalo sériové výroby.

Článek

Znovuzrozený koncept se představil na přehlídce Elegance v malebném italském letovisku u jezera Como. Remake ikonického konceptu, který nikdy nespatřil světlo světa, vznikal dokonce pod dohledem svého původního designéra – tím nebyl nikdo jiný, než slavný italský návrhář Giorgetto Giugiaro, tou dobou působící u věhlasné firmy Italdesign. U projektu nechyběl ani jeho syn Fabrizio.

Originál se představil na autosalonu v Turíně roku 1974 a šlo o vůbec první vlastní design korejské automobilky (do té doby továrny Hyundai produkovaly licenční Ford Cortina). Koncept Pony z pera mistra Giorgetta Giugiara se realizace nedočkal, jeho tvary však ovlivnily první produkční modely.

„Navzdory nelehké ekonomické situaci, která u nás panovala po skončení korejské války, vložil můj dědeček, zakladatel a tehdejší předseda společnosti Hyundai Motor Company, Ju-yung Chung celé své srdce do úsilí napravit situaci v zemi a s ní i životy obyvatel,“ říká Euisun Chung, výkonný předseda značky. „Opravdu si nesmírně cením zanícení každého z inženýrů, jak z Koreje, tak z Itálie, že se zasloužili o vznik a následný úspěch modelu Pony.“

Foto: Hyundai

U vzniku znovuzrozeného konceptu Pony Coupé byl sám Giorgetto Giugiaro, slavný italský návrhář a autor původního designu z roku 1974 (na fotografii vpravo).

Automobilka Hyundai v první polovině 70. let opravdu měla vůli vyrábět kompaktní sporťák Pony Coupé, byla to však právě tehdejší ekonomická situace v zemi, která hrála v neprospěch sportovního vozu. Výsledkem byl zájem kupujících primárně o dostupné, a tedy praktické modely, sporťák Pony Coupé tak musel jít na dlouhá léta k ledu.

Nyní přišel čas navrátit mu zašlou slávu a to ve velkém stylu. Jeho moderní interpretace vznikala přesně podle původních specifikací a s využitím materiálů používaných na úsvitu 70. let. Dnes je z vozu v podstatě klasika s prvky retrofuturismu, a není tak divu, že posloužila jako základ pro moderní vodíkový koncept Vision N 74. Některé retrofuturistické designové prvky modelu Pony Coupé z roku 1974 bychom mohli spatřit i na současném modelu Ioniq 5.

Pozoruhodnou atmosféru navozuje interiér, který evokuje spíš prvky 80. let, a navzdory stáří původního designu tak působí překvapivě futuristicky. Zajímavé je rozvržení orientované na řidiče, plovoucí palubní deska s integrovanou kapličkou přístrojů nebo jednoramenný volant.

„Je opravdu vzácná událost mít významné lidi z raných let značky na jednom místě s lidmi, kteří ji vedou vstříc budoucnosti,“ nechal se slyšet Sungwon Jee, místopředseda a obchodní manažer značky. „Z úspěchů, jichž jsme v minulosti dosáhli, těžíme i nyní a inovace spolu s kreativitou jsou hodnoty, které našemu týmu vedou ruku dodnes,“ uzavírá Sungwon.

Související témata:
Načítám