Článek
Subaru a Toyota. Spojenectví, které světu v nedávné minulosti dalo dvě skvělá sportovní kupé BRZ a GT 86, potažmo dá i nové BRZ a novou GR 86. Teď se však toto společenství ještě prohloubí v zájmu ekologie – Toyota prozatím „klasickým“ bateriovým elektromobilům dvakrát nevěří, a tak je pro ni výhodné mít podobně naladěného spojence. Vznikají tak dvě elektrická dvojčata, Toyota bZ4X a čerstvě představené Subaru Solterra.
(Téměř) jako vejce vejci
Toyota svůj plod dvouleté spolupráce s Fuji Heavy Industries již představila, dnes se tedy budeme věnovat Subaru, které zvolilo nepatrně sympatičtější názvosloví, které vzniklo jednoduše spojením latinských výrazů „sol“ a „terra“ neboli „slunce“ a „země“ – velmi prosté!
Oba vozy však jezdí na stejném základu a rovněž i velká část karoserie je sdílená – rozhodující vizuální prvky tedy hledejme zejména v oblasti přední masky, designu kol a provedení zadních svítilen. V porovnání působí Toyota nepatrně modernějším, možná mírně excentrickým dojmem. Subaru v tomto ohledu zahrálo na trochu konzervativnější notu, a tak se „tvář“ typu Solterra více podobá tradičním modelům se spalovacím motorem – do určité míry je příď typu Solterra křížencem mezi Foresterem a Imprezou.
Velikost? Zhruba jako Forester
Vzhledem k tomu, že Solterra jezdí na společně vyvinuté elektrické platformě e-TNGA, jsou rozměry obou nových elektromobilů prakticky stejné – délka činí 4 690 mm, na šířku má 1 860 mm, výška je 1 650 mm, rozvor 2 850 mm potom slibuje velmi slušný prostor na palubě.
Technika
Podobně jako jeho dvojče bude i Subaru Solterra vyjíždět z fabriky ve dvou provedeních – tedy ve variantě s pohonem předních kol a jedním elektromotorem o výkonu 204 koní, druhá varianta s pohonem všech kol bude mít na každé nápravě motor o výkonu 109 koní, celkově tedy nějakých 218 koní.
Obě varianty pak mají čerpat „šťávu“ z lithium-iontové baterie, jejíž kapacita činí 71,4 kWh. Předokolka nabízí o něco lepší dojezd, a sice 530 km oproti 460 kilometrům u čtyřkolky. Vliv na to do značné míry má i nižší hmotnost verze s předním pohonem, která činí 1 930 kg, oproti 2 020 kilogramům modelu s pohonem všech kol. Nabití baterií z nuly na 80 % kapacity potom trvá půl hodiny a zvládne výkon až 150 kW.
Uvnitř
Vozy Solterra a bZ4X se pravděpodobně budou nejvíce lišit v interiéru, kde si každá z automobilek navodí atmosféru podle svého gusta. V tomto ohledu je opět vidět, že Subaru se stále snaží držet tradic a nabízí prakticky klasický interiér, na který jsme zvyklí u každého moderního Subaru.
Za „klasickým“ kulatým volantem na nás v typu Solterra prosvítá hlavní přístrojový displej, vlevo od volantu (respektive vpravo u evropské verze) pak interiéru dominuje širokoúhlá obrazovka infotainmentu. Pod ní je pak několik příjemně podsvícených analogových tlačítek a decentní volič „převodovky“, kde pak přístrojová deska plynule přechází v mohutný středový tunel s úložnými prostory.
Solterra je tak na poměry moderního elektromobilu svým způsobem normální auto, které by člověk na elektromobil možná ani netipoval, a je tak jakousi „normálnější“ alternativou k excentrické Toyotě. Ceny prozatím zveřejněny nebyly, ale počítejme, že boudou začínat lehce nad částkou 800 tisíc Kč, s trochou výbavy a případně i pohonem všech kol pak patrně nebude těžké se přiblížit k hranici jednoho milionu.