Článek
Že se Porsche chystá vrátit do Le Mans, už všichni dávno víme. Dlouho se spekulovalo o tom, jakou pohonnou jednotku nasadí, ale i tohle je vyřešeno, bude to dvakrát přeplňovaný osmiválec, který točí 10 000 otáček za minutu. Motor bude mít podle regulí FIA maximální výkon 670 koní (500 kW) a je navržený pro provoz na umělá paliva, tedy syntetický benzin. Jen připomínáme, že zatímco spalovací motor si každá automobilka řeší sama, tak Williams Advanced Engineering dodává baterii a Bosch dodává elektromotor s maximálním výkonem 67 koní (50 kW).
„Pro náš prototyp LMDh jsme si mohli vybrat, jaký motor použijeme, protože naše produktová řada nabízí několik slibných základních jednotek,“ řekl při premiéře Thomas Laudenbach, viceprezident Porsche Motorsport. „Rozhodli jsme se pro V8 biturbo, které podle nás nabízí nejlepší kombinaci výkonových charakteristik, hmotnosti a nákladů.“
Německý výrobce se vrátí k vrcholovým vytrvalostním závodům na 24hodinovém závodě Daytona 2023 s novým hypercarem postaveným podle předpisů LMDh. Porsche již zahájilo rozsáhlý testovací program a do vedení vývojových prací zapojilo zkušené závodníky Danea Camerona a Felipea Nasra, kteří byli s autem i v Barceloně.
Dvojice ujela ve Španělsku víc než 2 000 kilometrů a zpětná vazba prý byla velmi pozitivní. Hlavním posláním inženýrů z Zuffenhausenu bylo otestovat pneumatiky a optimalizovat interakci mezi motorem V8 a komponenty hybridního systému. „Úspěšné testy v Barceloně byly nesmírně důležitým krokem při naší cestě,“ komentoval výsledky Laudenbach. „Během prvních kol na naší testovací dráze ve Weissachu bylo zásadní zajistit, aby základní funkce prototypu LMDh fungovaly, ale až ve Španělsku jsme viděli celý rozsah vývoje, a to jak test vytrvalosti, tak hledání optimálního nastavení, ale taky, což je velmi důležité, optimalizaci interakce mezi všemi partnery zapojenými do tohoto projektu.“
Porsche bude koncem pokračovat ve vývojovém programu LMDh na různých závodních tratích po Evropě a Severní Americe, svůj oficiální závodní debut si vůz odbude v lednu příštího roku na 24hodinovce v Daytoně. Prototyp je homologován jak pro mistrovství světa ve vytrvalostních závodech, které zahrnuje Le Mans, tak i pro americký šampionát sportovních vozů IMSA.
Není pochyb o tom, že sezona 2023 bude výživná!