Hlavní obsah

Profíci od Toyoty už jsou pořádně početnou rodinou. Užitkáče všech velikostí mají pořád diesel a nebývalou záruku

Foto: Toyota

Japonskou Toyotu si většina motoristů spojuje s hybridními osobáky, v posledních letech však značka stále více šlape i do segmentu lehkých užitkových vozidel. S kompletní nabídkou jsme se mohli seznámit v holandském Haagu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Toyota není na poli užitkáčů úplným nováčkem, na evropské scéně se do nich ale pořádně opřela teprve před osmi lety. Toho času vznikla dohoda se skupinou PSA (dnes koncern Stellantis) o sdílení techniky. Není žádným tajemstvím, že Toyoty Proace všech velikostí jsou vlastně přeznačkované dodávky Peugeotu, Citroënu a spol. Japonci naštěstí mají soudnost a nesnaží se nás novináře přimět (na rozdíl od některých jiných značek) o tomto faktu nemluvit.

Městský rozvoz

Nejmenším dělňasem Toyoty je Proace City, který se na scéně objevil v roce 2019 coby sourozenec Citroënu Berlingo v osobní i užitkové verzi. Načasovat to nešlo lépe, protože krátce poté se Francouzi rozhodli, že Berlingo už nabídnou pouze v elektrice, zatímco Toyota pragmaticky zůstala u dieselu. Citroënu se dramaticky propadly prodeje a naftu do nabídky rychle vrátil, nemalá část zákazníků však stihla přestoupit právě k Toyotě.

Po pěti letech přišla řada na modernizaci, která vzhled auta významně obměnila. Příď je teď jednolitá se zaslepenou maskou, uvnitř zase potěší novější multimédia s desetipalcovou obrazovkou. V motorové nabídce zůstává benzin, nafta i elektřina. Zážehová dvanáctistovka má 110 koní, dieselová jedna-pětka 100 nebo 130 koníků. Alternativu do zásuvky představuje 136koňový elektromotor a 50kWh baterie, která má vystačit na dojezd až 330 km.

Foto: Toyota

V roce 2020 prodala Toyota 83 tisíc užitkáčů, o rok později už jich bylo 118 tisíc. Loni se počet navýšil na 140 tisíc.

Pro náročnější

Ještě o tři roky dříve než City dorazila dodávka Toyota Proace, japonská obdoba třeba Citroënu SpaceTourer. I ta prošla omlazením, byť se její tvář nezměnila tak výrazně jako u dodávky menší. Také tady najdeme nové palubní technologie a na dnešní dobu bohatou nabídku motorizací.

Proace totiž můžete mít hned se třemi diesely – patnáctistovkou o výkonu 120 koní nebo dvoulitrem se 145, respektive 180. Sáhnout samozřejmě můžete i po elektřině, a to rovnou ve dvou verzích. Ta první se shoduje s technikou použitou v modelu City, druhá má větší baterii s kapacitou 75 kWh, která slibuje dojezd až 350 kilometrů.

Foto: Toyota

Dvě z menších dodávek Toyoty můžete mít v užitkové i osobní verzi.

Plnotučný stěhovák

Horkou novinkou v nabídce je největší dodávka Proace Max, kterou už lze využít jako plnohodnotného stěhovacího pomocníka. I tady vás rodokmen dovede do stáje Stellantisu, konkrétně k modelům Peugeot Boxer nebo Fiat Ducato.

Zákazníci mají na výběr tři délky a tři výšky, takže Proace Max může mít na délku od 5 413 do 6 363 mm a být vysoká 2 254 až 2 764 milimetrů. Přepravní kapacita se v závislosti na zvolené verzi pohybuje od deseti do sedmnácti metrů krychlových.

Foto: Toyota

Největší užitkovou Toyotu si můžete pořídit jen jako základ s kabinou a podvozkem. Na něm pak vznikají nejrůznější kreace, které přesně vyhoví potřebám vašeho byznysu.

A motory? I tady lze sáhnout po elektřině, přesto nám něco říká, že půjde o okrajovou záležitost. Její parametry přitom nejsou špatné – velká 110kWh baterie s dojezdem až 420 kilometrů, výkon 270 koní a točivý moment 410 newtonmetrů… a navíc rychlonabíjení výkonem 150 kW.

Prim ale určitě bude hrát diesel s objemem 2,2 litru, který umí 120, 140 nebo 180 koní. Nejslabší je standardně s manuálním šestikvaltem, dvě silnější verze lze za příplatek spojit s osmistupňovým automatem.

Foto: Toyota

Krátké svezení v nejmenší Proace Max s nejsilnějším dieselem potěšilo na poměry dodávek kultivovanou jízdou, přesným manuálem i palubními technologiemi. Obrazovka uprostřed odpovídá moderním standardům osobáků, ale chválíme, že pro deaktivaci asistentů tu zůstávají tradiční fyzická tlačítka.

Doping pro pick-up

Alespoň staticky jsme si v Holandsku mohli prohlédnout také nejnovější Hilux, který vůbec poprvé přijíždí s elektrickou výpomocí. Srdcem zůstává diesel s objemem 2,8 litru, nově mu ale pomáhá 48V mild-hybrid s motorgenerátorem, malou lithium-iontovou baterií a DC-DC měničem. Nafťák disponuje výkonem 204 koní a 500 newtonmetry krouťáku. Elektřina umí krátkodobě vypomoci 12 kW a 65 Nm.

Největším přínosem elektrifikace má být vyhlazení stop/startu a menší zátěž spalovacího motoru, přičemž ruku v ruce s tím přichází i nižší spotřeba paliva. Podle tvůrců se v závislosti na jízdních podmínkách může snížit až o několik jednotek procent. Mild-hybrid byl navržen tak, aby se snadno integroval a neubral nic z terénních schopností vozu. Bez elektrického dopingu zůstává pouze dva-osmička ve sportovně střižené výbavě GR Sport.

Foto: Toyota

Toyota Hilux modelového roku 2024.

Nejmenší Toyota Proace City startuje na částce 560 00 Kč bez DPH, chcete-li namísto tříválcové dvanáctistovky diesel, připravte si alespoň 575 000 Kč. Větší Proace může být váš od 830 tisíc, největší Proace Max překvapivě startuje ještě o patnáct tisíc korun níže. Ceny Toyoty jsou srovnatelné s přímou konkurencí, jako bonus vám značka přihodí rozšířenou záruku na 5 let nebo 250 000 km. Všechny nové, respektive omlazené užitkáče lze u tuzemských dealerů už nyní objednávat.

Načítám