Hlavní obsah

Profíci od Toyoty už jsou pořádně početnou rodinou. Užitkáče všech velikostí mají pořád diesel a nebývalou záruku

Foto: Toyota

Japonskou Toyotu si většina motoristů spojuje s hybridními osobáky, v posledních letech však značka stále více šlape i do segmentu lehkých užitkových vozidel. S kompletní nabídkou jsme se mohli seznámit v holandském Haagu.

Článek

Toyota není na poli užitkáčů úplným nováčkem, na evropské scéně se do nich ale pořádně opřela teprve před osmi lety. Toho času vznikla dohoda se skupinou PSA (dnes koncern Stellantis) o sdílení techniky. Není žádným tajemstvím, že Toyoty Proace všech velikostí jsou vlastně přeznačkované dodávky Peugeotu, Citroënu a spol. Japonci naštěstí mají soudnost a nesnaží se nás novináře přimět (na rozdíl od některých jiných značek) o tomto faktu nemluvit.

Městský rozvoz

Nejmenším dělňasem Toyoty je Proace City, který se na scéně objevil v roce 2019 coby sourozenec Citroënu Berlingo v osobní i užitkové verzi. Načasovat to nešlo lépe, protože krátce poté se Francouzi rozhodli, že Berlingo už nabídnou pouze v elektrice, zatímco Toyota pragmaticky zůstala u dieselu. Citroënu se dramaticky propadly prodeje a naftu do nabídky rychle vrátil, nemalá část zákazníků však stihla přestoupit právě k Toyotě.

Po pěti letech přišla řada na modernizaci, která vzhled auta významně obměnila. Příď je teď jednolitá se zaslepenou maskou, uvnitř zase potěší novější multimédia s desetipalcovou obrazovkou. V motorové nabídce zůstává benzin, nafta i elektřina. Zážehová dvanáctistovka má 110 koní, dieselová jedna-pětka 100 nebo 130 koníků. Alternativu do zásuvky představuje 136koňový elektromotor a 50kWh baterie, která má vystačit na dojezd až 330 km.

Foto: Toyota

V roce 2020 prodala Toyota 83 tisíc užitkáčů, o rok později už jich bylo 118 tisíc. Loni se počet navýšil na 140 tisíc.

Pro náročnější

Ještě o tři roky dříve než City dorazila dodávka Toyota Proace, japonská obdoba třeba Citroënu SpaceTourer. I ta prošla omlazením, byť se její tvář nezměnila tak výrazně jako u dodávky menší. Také tady najdeme nové palubní technologie a na dnešní dobu bohatou nabídku motorizací.

Proace totiž můžete mít hned se třemi diesely – patnáctistovkou o výkonu 120 koní nebo dvoulitrem se 145, respektive 180. Sáhnout samozřejmě můžete i po elektřině, a to rovnou ve dvou verzích. Ta první se shoduje s technikou použitou v modelu City, druhá má větší baterii s kapacitou 75 kWh, která slibuje dojezd až 350 kilometrů.

Foto: Toyota

Dvě z menších dodávek Toyoty můžete mít v užitkové i osobní verzi.

Plnotučný stěhovák

Horkou novinkou v nabídce je největší dodávka Proace Max, kterou už lze využít jako plnohodnotného stěhovacího pomocníka. I tady vás rodokmen dovede do stáje Stellantisu, konkrétně k modelům Peugeot Boxer nebo Fiat Ducato.

Zákazníci mají na výběr tři délky a tři výšky, takže Proace Max může mít na délku od 5 413 do 6 363 mm a být vysoká 2 254 až 2 764 milimetrů. Přepravní kapacita se v závislosti na zvolené verzi pohybuje od deseti do sedmnácti metrů krychlových.

Foto: Toyota

Největší užitkovou Toyotu si můžete pořídit jen jako základ s kabinou a podvozkem. Na něm pak vznikají nejrůznější kreace, které přesně vyhoví potřebám vašeho byznysu.

A motory? I tady lze sáhnout po elektřině, přesto nám něco říká, že půjde o okrajovou záležitost. Její parametry přitom nejsou špatné – velká 110kWh baterie s dojezdem až 420 kilometrů, výkon 270 koní a točivý moment 410 newtonmetrů… a navíc rychlonabíjení výkonem 150 kW.

Prim ale určitě bude hrát diesel s objemem 2,2 litru, který umí 120, 140 nebo 180 koní. Nejslabší je standardně s manuálním šestikvaltem, dvě silnější verze lze za příplatek spojit s osmistupňovým automatem.

Foto: Toyota

Krátké svezení v nejmenší Proace Max s nejsilnějším dieselem potěšilo na poměry dodávek kultivovanou jízdou, přesným manuálem i palubními technologiemi. Obrazovka uprostřed odpovídá moderním standardům osobáků, ale chválíme, že pro deaktivaci asistentů tu zůstávají tradiční fyzická tlačítka.

Doping pro pick-up

Alespoň staticky jsme si v Holandsku mohli prohlédnout také nejnovější Hilux, který vůbec poprvé přijíždí s elektrickou výpomocí. Srdcem zůstává diesel s objemem 2,8 litru, nově mu ale pomáhá 48V mild-hybrid s motorgenerátorem, malou lithium-iontovou baterií a DC-DC měničem. Nafťák disponuje výkonem 204 koní a 500 newtonmetry krouťáku. Elektřina umí krátkodobě vypomoci 12 kW a 65 Nm.

Největším přínosem elektrifikace má být vyhlazení stop/startu a menší zátěž spalovacího motoru, přičemž ruku v ruce s tím přichází i nižší spotřeba paliva. Podle tvůrců se v závislosti na jízdních podmínkách může snížit až o několik jednotek procent. Mild-hybrid byl navržen tak, aby se snadno integroval a neubral nic z terénních schopností vozu. Bez elektrického dopingu zůstává pouze dva-osmička ve sportovně střižené výbavě GR Sport.

Foto: Toyota

Toyota Hilux modelového roku 2024.

Nejmenší Toyota Proace City startuje na částce 560 00 Kč bez DPH, chcete-li namísto tříválcové dvanáctistovky diesel, připravte si alespoň 575 000 Kč. Větší Proace může být váš od 830 tisíc, největší Proace Max překvapivě startuje ještě o patnáct tisíc korun níže. Ceny Toyoty jsou srovnatelné s přímou konkurencí, jako bonus vám značka přihodí rozšířenou záruku na 5 let nebo 250 000 km. Všechny nové, respektive omlazené užitkáče lze u tuzemských dealerů už nyní objednávat.

Načítám