Hlavní obsah

Prodeje nových aut zpomalují. Na „bednu“ se ale prodrala značka, která tak vysoko nikdy nebyla

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Prodej nových osobních vozů v Česku zpomaluje. Po loňském dvouciferném růstu se v letošním prvním čtvrtletí meziročně zvýšil jen o 2,2 procenta na 57 605 aut. V samotném březnu proti stejnému měsíci loni prodej klesl o 15,5 procenta. Přes 73 procent vozů nakoupily firmy. Uvedli to zástupci Svazu dovozců automobilů na dnešní tiskové konferenci.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letošní rok už není podle Daniela Janečka z poradenské firmy PwC ovlivněný odloženou poptávkou z předchozích let a naopak doznívá vliv negativního ekonomického vývoje z posledních měsíců - a s tím spojené nižší poptávky na straně domácností i firem.

„Pro letošní rok předpokládáme, že registrace nových vozů se budou pohybovat přibližně na úrovni registrací roku 2023, tedy okolo 205 000 až 225 000 automobilů,“ řekl Janeček.

Nejvíce ve čtvrtletí prodala domácí Škoda, celkem 20 573 vozů, následuje Hyundai s odbytem 5 541 aut a třetí skončila Toyota se 4 866 prodanými vozy, která předstihla Volkswagen. Ten prodal 3 711 aut. Na pátém místě skončila Kia s 2 412 vozy. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (6 326), Škoda Fabia (2 734) a Škoda Scala (2 682).

Z pohledu obchodních tříd jsou stále nejoblíbenější SUV vozy s podílem téměř 47 procent. Automobily na benzin měly podíl 68,3 procenta, na naftu necelých 24 procent. Elektromobily měly podíl 2,2 procenta. Jejich prodej klesl o 1,8 procenta, což může souviset s dotačním programem, který Ministerstvo průmyslu spustilo až v polovině března.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Škoda stále vládne českému trhu, mezi premianty se poprvé prodrala Toyota.

Prodej lehkých užitkových vozů se meziročně zvýšil o 18,4 procenta na 5 966 aut. V březnu odbyt vzrostl o 6,5 procenta. Nejvíce prodala značka Renault, následují Ford a Toyota. Nejoblíbenějším modelem byl Opel Movano.

Registrace nových nákladních vozidel klesly o 16,8 procenta na 2 213 aut. Nejprodávanější byla značka Mercedes-Benz před Scanií a MAN.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Octavia je s přehledem nejprodávanější škodovka, mezi vozy této značky se podařilo vklínit jen i30 od Hyundai.

Prodej autobusů vzrostl o 128 procent na 189 vozidel. Více než polovinu tvořily linkové autobusy a čtvrtinu městské. První je domácí Iveco Bus, následuje MAN a Setra.

Poptávka po motocyklech se díky teplému počasí zvýšila meziročně o 7,7 procenta na 5 378 prodaných strojů. Prvenství uhájila s 1 135 kusy japonská Honda, následuje čínská CF Moto a na třetím místě skončil německý výrobce BMW.

Načítám