Článek
Pro letošní rok poradenská firma PwC předpokládá, že registrace nových vozů se budou pohybovat mezi 200 000 a 220 000 vozy, tedy lehce pod úrovní roku 2023. „Pozitivní vliv by měla mít zlepšující se ekonomická situace, na druhou stranu pomine vliv objednávek z předchozích let,“ uvedl Daniel Janeček z PwC.
Nejprodávanější byla loni značka Škoda s růstem o 23 procent na 77 490 aut, následuje Hyundai s prodejem 20 068 vozů, což je zvýšení o osm procent, a třetí skončil Volkswagen, který zvýšil odbyt o 18 procent na 18 938 aut. Čtvrtá je Toyota s růstem o 42 procent, což bylo nejvíc v první desítce, a pátá skončila Kia. Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 21 815 vozy, následuje Škoda Fabia s 10 775 vozy a Škoda Scala s 9 784 automobily.
Firmy nakoupily 75,6 procenta prodaných aut. Přes 66 procent prodaných vozů bylo s benzinovým motorem, čtvrtina na naftu a elektromobily tvořily asi tři procenta prodejů, což je zvýšení podílu o polovinu. Prodej hybridů, které patří převážně do kategorie benzinových aut, se zvýšil o 44,5 procenta. Nejprodávanější obchodní třídou byly SUV s podílem 45 procent.
Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o 34,7 procenta na 22 780 aut. V posledním měsíci roku byl nárůst 27procentní. Nejprodávanější byl Renault s 3 555 vozy, následuje Volkswagen a Ford. Nejoblíbenější dodávkou byl Renault Master.
Registrace nákladních aut se zvýšily o 15,9 procenta na 10 424 vozidel. V prosinci ale prodej meziročně klesl o osm procent. První je Mercedes-Benz s 2 076 vozy, následuje Volvo a třetí skončil DAF. Tahače tvořily 53 procent prodejů.
Prodej autobusů loni meziročně klesl o 11 procent na 1 080 vozidel. V prosinci segment zaznamenal růst o 141 procent. Nejvíce prodal Iveco Bus s 290 registracemi, druhá skončila Setra a třetí je SOR.
Registrace nových motocyklů stouply o čtyři procenta na 26 575 strojů. V prosinci prodeje o pětinu poklesly. První místo obsadila Honda s prodejem 6 949 motocyklů, následuje čínská CF Moto a třetí skončila Yamaha.