Hlavní obsah

Prodej aut s čínským původem se loni v Česku zdvojnásobil. Může za to hlavně jedna značka

Foto: Jakub Misík

Dovoz aut z Číny na český trh se loni více než zdvojnásobil. Češi si v loňském roce pořídili 7 675 vozů vyrobených v Číně, o rok dříve to bylo 3 516 vozidel. Auta čínské provenience tak tvořila 3,3 procenta tuzemského trhu nových osobních vozů. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Článek

Nárůst čínských dovozů je podle automobilového experta EY Petra Knapa logický. „Je zřejmé, že Čína se stává naprosto dominantní automobilovou továrnou. Již nyní mají kapacity na výrobu zhruba dvou třetin světové automobilové poptávky a staví další. V dalších letech proto čínských vozů uvidíme stále víc s tím, jak se do Česka budou více prosazovat další čínské značky v čele s BYD, Chery nebo Xpeng,“ řekl.

Nejprodávanější čínskou značkou na českém trhu byla loni původně britská a Číňany obnovená MG s 4 311 prodanými vozy, následuje elektrická Tesla s 1 830 vozidly a třetí je Honda s 944 vozy čínského původu. Zatímco z prodaných aut americké značky Tesla jich měla čínský původ zhruba polovina, u japonské Hondy to byly dvě třetiny.

Následuje švédské Volvo se 152 vozy, které má čínské majitele Geely, a na dalších místech jsou ryze čínské značky Joyear s 87 auty, Forthing s 81 a BYD se 61.

Z loni prodaných čínských aut jich elektromobily tvořily necelou třetinu, převážně šlo o Tesly a vozy MG, a dvě třetiny připadají na benzinové motorizace, případně hybridy.

Podle tajemníka svazu Josefa Pokorného se původ vozů určuje podle výrobního čísla VIN, které obsahuje identifikátor země výroby. Z Číny podle VIN tak nepochází jen místní značky, ale i část produkce výrobců, kteří mají sídlo v jiných zemích.

Související témata:
Chery
Načítám