Hlavní obsah

Proč končí šéf automobilky Škoda a co čeká na jeho nástupce?

Foto: Škoda Auto

Jako by současná situace v automobilovém průmyslu nebyla již tak dost složitá, došlo po čase na další zemětřesení v nejvyšších strukturách vedení koncernu Volkswagen a jeho značek, které tuzemskou automobilku Škoda připravilo o šéfa. Proč se tak stalo a co bude dál?

Článek

Celá aféra začala letos v září, když Herbert Diess (63), generální ředitel koncernu Volkswagen, na tradičním setkání s vysoko postavenými manažery napříč koncernem kritizoval nízkou efektivitu výroby a logistiky, která by v této složité době mohla stát značky koncernu VW konkurenceschopnost. Jako příklad si vybral Teslu, která se ze start-upu za pár let změnila na automobilku určující trendy a dávající svým tradičním konkurentům v mnoha oblastech na frak.

Cíl: Předehnat Teslu

Na pomoc si dokonce pozval samotného Elona Muska, šéfa automobilky Tesla, který při videohovoru dával manažerům VW cennou lekci efektivity (Tesla plánuje v německé továrně vyrábět půl milionu aut ročně s pouhými 12 tisíci zaměstnanci, VW ve Wolfsburgu potřebuje 25 tisíc zaměstnanců na výrobu 700 tisíc aut ročně) a adaptability (pružné technické i softwarové změny pomáhají Tesle překonat čipovou krizi). A právě při tomto setkání Diess neprozřetelně (nebo cíleně?) prohlásil, že „pomalý přechod k elektromobilitě by mohl stát místo až 30 tisíc zaměstnanců koncernu“.

Foto: Volkswagen

Herbert Diess si na setkání s manažery koncernu pozval Elona Muska

Následně se strhla velká interní bitva s manažery a především odbory, které to pochopily tak, že Diess plánuje zmíněných 30 tisíc lidí propustit. V tu chvíli se pod Diessem rozkývala židle a on musel hasit požáry uvnitř firmy a prostřednictvím médií uklidňovat veřejnost, zákazníky i investory, že rozhodně žádné rozsáhlé propouštění neplánuje. Ale už bylo pozdě – oheň už byl na střeše.

V dalších týdnech tak dozorčí rada rozjela dlouhé debaty o celé situaci – o směřování k elektromobilitě, o efektivitě výroby a o Diessově budoucnosti a odpovědnostech. Nyní je jednáním konec a už známe všechna finální rozhodnutí, které ovlivní budoucí směřování koncernu a jeho personální obsazení. A zvlášť jedno rozhodnutí je dosti nemilé pro českou automobilku Škoda, která do koncernu VW patří.

Elektromobilita na plné pecky

Začněme těmi dobrými zprávami – dozorčí radě se podařilo zajistit financování a navýšit plánované investice pro příští pětiletku ze 150 miliard eur na 159 miliard (těžko představitelné 4 biliony Kč). Z toho je na vývoj nových elektromobilů alokováno 52 miliard eur, což je zhruba o polovinu víc, než bylo původně v plánu. Další investice budou pokrývat „elektrifikaci“ dalších evropských továren.

Foto: Volkswagen Group

Na výrobu elektromobilů se přeorientuje velká část existujících koncernových továren

Podle plánů by již v roce 2026 měly elektromobily tvořit čtvrtinu celkových prodejů aut koncernu (tedy přes dva miliony EV ročně). Zároveň bylo potvrzeno, že do stejného roku má být implementován pokrokový projekt Trinity (založený na tzv. „solid-state“ bateriích, tedy bateriích s tuhým elektrolytem).

„Stáváme se výrobcem baterií, budeme rozvíjet nabíjecí infrastrukturu, software bude zastávat dominantnější roli… rozvíjíme obchodní aktivity v rozsahu pro nás dříve nepředstavitelném,“ popisoval probíhající změny Diess a dodal, že jen divize baterií by měla do roku 2030 generovat tržby na úrovni 20 miliard eur.

Škatulata, hýbejte se

Těmito rozhodnutími vyslovila dozorčí rada Herbertu Diessovi plnou důvěru i do dalších let. Navíc dostal odpovědnost za softwarovou divizi CARIAD, kterou povede již od ledna 2022 – s vývojem nového SW měl celý koncern velké problémy, což se nejvíce projevilo na opožděném uvedení nového Golfu, Octavie a Leonu na trh a následné trable (nízká stabilita systému, omezený rozsah funkcionality atd.) pro uživatele při jejich používání do příchodu klíčových updatů.

Foto: Volkswagen Group

Herbert Diess svými schopnostmi a vizí přesvědčil celou dozorčí radu

O část odpovědností však Diess přeci jen přijde. V první řadě už dále nebude mít na starost řízení obchodních aktivit v Číně – tato agenda od srpna 2022 přejde na Ralfa Brandstättera, dosavadního šéfa divize osobních aut značky Volkswagen. Na jím uvolněné místo pak nastoupí Thomas Schäfer, současný šéf české automobilky Škoda.

Krátká česká štace

Thomas Schäfer si tak vedení Škodovky moc neužil – ke značce přišel loni v srpnu, a u kormidla tak nestráví ani dva roky, protože v červenci 2022 nastoupí na novou pozici ve Wolfsburgu. „Do té doby budu nadále s plným nasazením pracovat pro naši společnost, máme před sebou hodně výzev. Uvedeme na trh řadu nových modelů. Deriváty produktové rodiny Enyaq iV, modernizovaný Karoq i vůz Fabia Monte Carlo. Budeme dále rozšiřovat elektromobilitu a podporovat přerod České republiky v její centrum. Navzdory koronavirové pandemii a nedostatku polovodičů budeme bojovat o každý vůz,“ uvedl Schäfer v dopise zaměstnancům.

Foto: Škoda Auto

Thomas Schäfer stihnul představit Enyaq a Fabii… a půjde zase o dům dál

Jeho působení v Mladé Boleslavi tak na značce nejspíš nezanechá žádné zásadnější stopy. Při jeho příchodu se přitom intenzivně spekulovalo, že jeho misí je seškrtat náklady a dostat automobilku do pozice soupeře Dacie. K tomu ale naštěstí, zdá se, nedojde. Alespoň ne za jeho vlády…

Nástupce to nebude mít lehké

Dozorčí rada koncernu zatím nejmenovala Schäfferova nástupce, ani v kuloárech se zatím o žádných konkrétních jménech nespekuluje. Ale jisté je, že ten, kdo přijde do vedení Škody na zkušenou, to nebude mít vůbec lehké. Koronavirová a čipová krize má sice postupně povolovat (alespoň v to všichni úpěnlivě doufají), ale rychlé to určitě nebude. Produkce automobilky tak bude i v příštím roce omezená, zásoba nedokončených kusů je pořád značná a zákazníci netrpělivě čekají na své nové auto – a jestli se ho nedočkají, půjdou bez váhání jinam.

Neodkladně se také blíží začátek účinnosti nové emisní normy Euro 7 (od roku 2026), která – pokud budete přijata ve své nejpřísnější formě – ohrožuje život mnoha koncernových motorů, primárně v Česku vyráběné tříválcové jednotky 1,0 TSI. Už teď je však jisté, že se do Česka přestěhuje část výrobní kapacity čtyřválcového motoru 1,5 TSI, což pomůže udržet výrobní linky v chodu.

Do toho je tu přechod k elektromobilitě, který mění celý výrobní řetězec. V Mladé Boleslavi se aktuálně vyrábí elektromobil Enyaq iV a na začátku roku k němu přibude verze Coupé, následně by automobilka měla postupně začít produkovat další tři modely. Jenže výroba elektromobilu je na lidskou pracovní sílu méně náročná, a je tak možné, že může dojít k redukci počtu zaměstnanců, resp. k jejich přeškolení. Odborová organizace Škoda Auto ústy svého předsedy Jaroslava Povšíka varovala, že v důsledku těchto změn může být ohroženo až 10 000 pracovních míst, což je více než čtvrtina ze současného celkového počtu 39 tisíc zaměstnanců.

Je tedy jisté, že na nového šéfa automobilky Škoda čekají velmi náročné výzvy.

Načítám