Článek
Opravdu potřeboval Bentley Flying Spur verzi Speed? Ať chceme, nebo ne, tato otázka je reálně zcela nepodstatná, protože zákazníci značek jako Bentley se řídí tím, zda něco chtějí. Takže jestli svět opravdu potřebuje luxusní limuzínu o výkonu přes 600 koní, to v reálu nikoho nezajímá.
Hlavním motivem je totiž impozantní dvanáctiválcový motor, který byl až dosud dostupný pouze v luxusní verzi Mulliner. Ten, kdo chce cestovat nejen v naprostém pohodlí, ale i mezigalaktickou rychlostí, pro toho existuje právě Flying Spur Speed. Dvakrát přeplňovaný 6,0l W12 tu dává drtivý výkon 635 koní a 900 Nm točivého momentu.
Za takovou sílu by se nemusel stydět ani kdejaký exotický supersport a je zcela evidentní, že s autem dokáže i přes jeho hmotnost 2,5 tuny pořádně zacvičit. Tak zaprvé je tu zrychlení z klidu na stovku za 3,8 sekundy – to je hodnota, která ještě před 15 lety patřila vrcholným supersportům jako Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT nebo McLaren SLR.
Dalším fascinujícím (možná i trochu děsivým) faktem je, že tento luxusní kolos nepřestane polevovat až do rychlosti 330 km/h, což je shodou okolností opět hodnota zcela srovnatelná se zástupci posledních analogových hyperaut.
Částečně je to dáno tím, že všechen výkon je využit do posledního koně – putuje totiž na všechna čtyři kola přes špičkovou dvouspojkovou převodovku z dílen ZF, která umí mezi svými osmi rychlostními stupni přeskakovat buď zcela sametově, nebo naprosto bleskurychle, je-li to třeba – například pokud svému řidiči řeknete „Domů, Jamesi. A ocenil bych, kdybychom to stihli na večeři.“
V rozletu potom tuto urozenou bestii brzdí masivní 420mm přední brzdové kotouče, vzadu si Flying Spur Speed vystačí „jen“ s 380mm kotouči. Brzdové třmeny se standardně dodávají v červené barvě, pro méně nápadný vzhled lze zvolit i černou barvu. Pohodlí na palubě nemají šanci narušit ani 22palcová nízkoprofilová kola příhodně nazvaná „Speed“.
Zvenku Flying Spur Speed poznáme podle upraveného předního nárazníku s novým, nižším splitterem, na boku vidíme výraznější boční prahy, difuzor v zadním nárazníku je teď o něco účinnější a na víku kufru se objevil velmi decentní spoiler pro lepší usměrnění rychle proudícího vzduchu.
Nakonec se však přece jen dostáváme zpět na začátek – jaký má takové auto smysl? Pro zákazníky rozhodně, neboť Bentley uvádí, že 30 až 40 procent zákazníků obecně volí u daných modelů verzi Speed, neboť kromě rychlosti jde i o exkluzivitu – a tedy výborný způsob, jak se v tomto případě odlišit od „běžného“ Flying Spuru a luxusně pojaté verze Mulliner.
Na palubě pak můžeme najít množství exkluzivních materiálů jako dřevěné obložení Crown Cut Walnut nebo Dark Stained Burr Walnut z ořechu, případně eukalyptové obložení Dark Fiddleback Eucalyptus.
Usadit se lze na kůži z těch nejlepších krav, ale v Bentley naštěstí mysleli (alespoň trochu) i na ekologii – jednou z variant je syntetická látka Dinamica Plus, která je tvořena ze 73 procent recyklovanými polyestery. Pakliže máte na Flying Spur Speed zbytečných cca 14 milionů korun, v Bentley vám ve všem velmi rádi vyhoví…