Hlavní obsah

Pro mnohé mrtvý pohon má u Dacie pořád obrovský úspěch. V Česku ho chce každý druhý, teď jej dostalo milionté auto

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Všeobecným trendem dnešního automobilového průmyslu jsou hlavně baterie a nabíjecí kabely, některé značky však pořád nezanevřely ani na jiné alternativy. Třeba Dacia a její motor kombinující benzin a LPG.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rumunská Dacia nabízí pohon na LPG z výroby jako jedna z posledních automobilek. A co víc, dnes kombinaci benzinu a zkapalněného ropného plynu najdeme ve všech jejích modelech – Sanderu (včetně verze Stepway), Loganu, Dusteru i Joggeru.

Teď výrobce cenově dostupných aut slaví významný milník. Dacia od roku 2010 prodala již milion aut s pohonem na LPG. „Je to důkaz, že tato technologie je osvědčená, snadno použitelná a úsporná. Navíc splňuje potřeby zákazníků značky,“ stojí v oficiálním prohlášení automobilky.

A asi vás nepřekvapí, že v kategorii vozů na LPG je Dacia celoevropským lídrem. Ke konci července tohoto roku držela mezi dalšími výrobci s auty na LPG podíl 67 %, přičemž v Evropě volí tento druh pohonu čtyřicet procent zákazníků Dacie.

Foto: Tomáš Kopečný

V ČR je LPG nejoblíbenější u kombíku Jogger.

V České republice je to dokonce ještě více – plynovou verzi volí více než polovina kupců. Nejoblíbenější je u kombíku Jogger (67 %), ale také u Sandera a Sandera Stepway (50 %) i nové generace Dusteru (37 %).

V současnosti zastupuje LPG v nových daciích motorizace Eco-G100, která proti srovnatelné benzinové verzi posiluje o 10 koní a 10 newtonmetrů, zároveň však o zhruba deset procent snižuje emise CO2. Auto umí jezdit na benzin nebo LPG. Obě nádrže jsou oddělené a každá má objem až 50 litrů (v závislosti na modelu), což znamená i rekordní dojezd 1 500 km (!) bez nutnosti zastavit u čerpačky. Řidič si mezi pohony může přepínat ručně, případně se tak stane automaticky, když je nádrž na LPG prázdná.

Foto: Dacia

Plnění LPG není o nic složitější než tankování běžného benzinu.

Protože je LPG integrováno do vozu přímo z výroby, je tomu od samotného počátku přizpůsoben i motor. Nádrž na LPG je mimochodem umístěna na místě rezervy, aniž by byla dotčena nádrž na benzin nebo samotný zavazadelník. Stejně jako u ostatních vozů se motoristé i tady mohou opřít o záruku na 3 roky nebo 100 000 km.

Načítám