Článek
Brzy zase začne frontální útok na pneuservisy. Inu, když neustálou mediální a politickou masáží tlačíte do lidí, že jakmile je venku 7 °C nebo méně, musí ihned okamžitě přezout na nové zimáky, jinak se všichni na silnicích pozabíjíme, nelze se divit. Moc tomu nepomáhá ani legislativa, podle které jsou zimní pneumatiky „povinně nepovinné“.
O tom, jak je to s povinností zimních pneumatik, jsme už psali. Vy se určitě umíte rozhodnout sami, jestli si vystačíte třeba s „celoročkami“, odjezdíte to na letních (protože v ošklivém počasí nikam nejezdíte), dojezdíte ještě současnou sadu zimáků nebo si prostě zase koupíte nové zimní gumy.
S tím posledním by vám mohl pomoci například rozsáhlý test německého autoklubu ADAC, který už testuje pneumatiky více než 50 let a má opravdu propracovanou metodiku, a můžeme ho považovat za poměrně objektivní zdroj informací. Respektive, aspoň do loňského roku jsme mohli.
Nové hodnocení ADAC
Od minula totiž i poněkud konzervativní německý ADAC definitivně rezignoval na čistě věcné hodnocení a začal i do pneumatik míchat politiku a ideologii. Třicetiprocentní díl na známce má totiž nyní ideologická čistota pneumatiky, což je dost diskutabilní. Chcete, aby měla na sobě pneumatika zelené samolepky s pandou a ledním medvědem? Nebo chcete, aby fungovala?
ADAC neustále metodiku mění, takže čert aby se v tom rok od roku vyznal. Podrobně si můžete metodiku hodnocení prohlédnout na stránkách ADACu včetně kompletních výsledků aktuálního testu. My v následující tabulce uvádíme podle nás ty nejdůležitější zjištěné hodnoty doplněné o známkování ADACu. Věcmi, jako je uhlíková stopa výroby pneumatiky, vás zatěžovat nebudeme.
Aspoň, že pro letošní rok uvedl ADAC nově také podrobně rozepsané zjištěné hodnoty, což je velice užitečné pro ty, kterým jde o fakta. Můžeme tak vidět data, k nimž v rámci testů ADAC došel. Uvedeme ty nejdůležitější, jako je brzdná dráha na suchu, mokru (dokonce se zjišťovaly vlastnosti na různém typu povrchů), sněhu, ledu a jak pneumatika odolává akvaplaninku. Pro detailní hodnocení zimních pneumatik 225/45 R17 91H se podívejte na stránky ADACu.
225/45 R17 | Celková známka | Sucho | Mokro | Zima | Eco | Brzdy sucho 100-0 | Brzdy mokro asfalt 80-0 | Brzdy mokro beton 80-0 | Akvaplanink km/h | Brzdy sníh 30-0 | Brzdy led 20-0 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental WinterContact TS 870 | 2,0 | 2,2 | 2,0 | 1,9 | 2,0 | 43,5 m | 37,7 m | 38,9 m | 81,1 | 9,5 m | 19,5 m |
Michelin Alpin 6 | 2,2 | 2,2 | 2,4 | 2,2 | 1,8 | 44,5 m | 36,8 m | 38,4 m | 77,8 | 10,0 m | 19,7 m |
Goodyear UltraGrip Performance + | 2,2 | 2,1 | 2,5 | 2,2 | 2,1 | 44,9 m | 40,5 m | 40,9 m | 74,1 | 9,6 m | 20,1 m |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 2,4 | 2,6 | 1,9 | 1,8 | 45,3 m | 39,4 m | 41,5 m | 73,8 | 9,4 m | 20,2 m |
Vredestein Wintrac Pro | 2,6 | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 2,3 | 44,7 m | 38,5 m | 40,3 m | 71,8 | 10,1 m | 19,5 m |
Semperit Speed Grip 5 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,8 | 2,1 | 45,0 m | 38,6 m | 39,4 m | 78,2 | 10,1 m | 20,8 m |
Hankook Winter i*cept R53 | 2,6 | 2,7 | 2,0 | 2,1 | 2,4 | 44,8 m | 34,2 m | 37,5 m | 78,7 | 9,5 m | 20,4 m |
Giti GitiWinter W2 | 2,7 | 2,4 | 2,5 | 2,6 | 2,9 | 45,3 m | 38,9 m | 40,9 m | 76,8 | 9,7 m | 21,0 m |
Kumho Wintercraft WP52 | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 2,8 | 42,6 m | 38,4 m | 38,9 m | 73,8 | 10,1 m | 19,7 m |
Apollo Aspire XP Winter | 2,8 | 2,7 | 2,4 | 2,9 | 2,6 | 44,1 m | 38,5 m | 40,3 m | 76,6 | 10,5 m | 20,6 m |
Nokian Tyres WR Snowproof | 3,0 | 3,0 | 3,2 | 3,0 | 2,4 | 43,8 m | 41,0 m | 42,1 m | 71,1 | 10,3 m | 20,8 m |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,0 | 3,3 | 2,4 | 2,3 | 2,2 | 44,5 m | 35,9 m | 39,7 m | 73,6 | 10,2 m | 19,8 m |
Yokohama BluEarth Winter V906 | 3,0 | 2,9 | 2,4 | 3,0 | 2,9 | 44,5 m | 38,0 m | 38,9 m | 72,4 | 10,3 m | 21,3 m |
Sava Eskimo HP2 | 3,0 | 3,4 | 3,2 | 2,1 | 2,2 | 46,4 m | 42,7 m | 43,5 m | 72,5 | 9,5 m | 19,9 m |
Bridgestone Blizzak LM005 | 3,2 | 2,3 | 1,7 | 3,2 | 3,1 | 43,7 m | 36,6 m | 36,4 m | 76,8 | 9,9 m | 22,1 m |
Kormoran Snow | 5,4 | 3,9 | 5,4 | 1,6 | 2,0 | 45,9 m | 42,8 m | 44,4 m | 67 | 9,3 m | 19,7 m |
Jak můžete vidět, rozdíly mezi testovanými pneumatikami nejsou zas tak propastné. Samozřejmě lze namítnout, že rozdíl čtyři metry v brzdné dráze je velký, ale nezdá se, že by nějaký výrobek obrovským způsobem propadl. Při brzdění na suchu ze 100 km/h se testované pneumatiky vešly do rozpětí 42,6 až 46,4 metru.
Tady si dovolím jednu poznámku. Zdá se mi, že zatímco naměřené hodnoty letních pneumatik se za posledních 10 až 15 let výrazně zlepšily, u „zimáků“ to tak nevypadá. Brzdná dráha okolo 44 metrů ze 100 km/h na suchu (bez reakční doby řidiče) je zřejmě technologické maximum zimních pneumatik, které musí fungovat hlavně na mokru a sněhu. Stejných hodnot jsme s auty na zimních pneumatikách dosahovali v rámci testů před mnoha lety v jiné redakci.
Nejdůležitější hodnocení pneu v Česku: Na mokru
Brzdění na mokru na asfaltu z 80 km/h už zaznamenalo větší rozdíly. Výsledky se pohybovaly mezi 34,2 a 42,8 m, na betonu byl rozdíl také veliký (36,4 až 44,4 metru). Odolnost proti akvaplaninku je také poměrně důležitý údaj. Nejhorší pneumatika, která nakonec v testu propadla, zvládla jen 67 km/h, zatímco ta nejlepší „ustřelila“ až v 81,1 km/h.
Vlastnosti na sněhu jsou u zimáků důležité, ale vy se rozhodujte podle toho, v jakých podmínkách nejčastěji jezdíte. Kdo bydlí na horách, asi nebude hledat gumu, která funguje špičkově na suchu. A naopak lidé z nížin, kteří v hustém sněžení a na ledu nikam nejezdí, asi budou pokukovat hlavně po pneumatikách s vyváženými vlastnostmi, které dobře fungují na mokru.
Pokud jde o brzdění na sněhu z 30 km/h, tak nejlepší pneumatika zvládla zastavit na vzdálenosti 9,3 metru, nejhorší na 10,5 metru. Zajímavost - vůbec nejlepšího výsledku při brzdění na sněhu dosáhla pneumatika, která v celém testu zcela propadla. Brzdění na ledu z 20 km/h bylo u nejlepších pneumatik dlouhé 19,5 metru, u nejhorší 22,1 metru. Tady vidíte, jak strašně to na ledu klouže. Nejlepší hodnoty v jednotlivých kategoriích jsme v tabulce zvýraznili.
Ačkoli jsou zjištěné rozdíly na sněhu a ledu na první pohled malé, musíme připomenout, že při krizovém brzdění je každý metr dobrý. A 5 metrů je délka jednoho auta, takže rozdíl pár metrů často rozhoduje o tom, jestli to dobrzdíte, nebo se autu před vámi podíváte do kufru. Když jsme sami testovali značkové pneumatiky dodávané z výroby na nové auto s nejlevnějšími pneumatikami na trhu, překvapilo nás, jak obrovský ten rozdíl byl, hlavně pak na mokru a v limitních situacích.