Článek
Horkými elektrickými novinkami VW jsou modely ID.3 GTX (Performance) a ID.7 GTX. Ač jde o elektromobily, mají prý nabídnout podobně vzrušující zážitek jako tradiční (a námi velmi oblíbené) spalovací variace GTI.
Trojka dostává nové verze hned dvě – základní GTX má jeden 286koňový elektromotor na zadní nápravě, na stovce je za rovných šest sekund a pokračovat může na elektronicky omezenou maximálku 180 km/h. Ještě lépe je na tom provedení GTX Performance, které má 326 koní, 545 newtonmetrů a na stovce je za 5,6 sekundy. Tady je maximální rychlost posunuta na 200 km/h.
Nová je rovněž sada baterií, která má nyní využitelnou kapacitu 79 kWh a slibuje dojezd až 600 kilometrů na jedno nabití. S maximálním dobíjecím výkonem 175 kW lze baterku doplnit z deseti na osmdesát procent za zhruba 26 minut.
Elektromobil ID.3 se však nemění jen po technické stránce. Uvnitř dostává novou generaci zábavního systému s výrazně větším 12,9″ displejem a přepracovanou strukturu menu. Změn se dočkalo rovněž hlasové ovládání, se kterým teď půjde komunikovat plynuleji, zároveň je do něj integrována umělá inteligence ChatGPT.
Vlajkovým elektrovozem VW se před časem stala limuzína ID.7, kterou o něco později doplnil kombík zvaný Tourer. I ten dorazí ve sportovně střižené verzi GTX, již pohání dva elektromotory o systémovém výkonu 340 koní. Baterii s kapacitou 86 kWh lze tady dobíjet výkonem až 200 kW, což z 10 na 80 % vyžaduje zhruba půl hodiny.
Nové ID.7 GTX Tourer se od civilních sourozenců odlišuje jiným nárazníkem s voštinovou mřížkou masky, jiným světelným designem matrixových světlometů či velkými jednadvacetipalcovými disky. Chybět pochopitelně nesmějí podsvícená loga, head-up displej s rozšířenou realitou či armáda bezpečnostních a asistenčních systémů.
„Nové ID.3 GTX Performance je pro mě elektrickým protějškem naší sportovní kompaktní ikony Golf GTI Clubsport. Jak elektrický, tak i přeplňovaný zážehový motor má samozřejmě svůj vlastní a jedinečný charakter. Výkonné ID.3 však sdílí s čistokrevným Golfem GTI Clubsport stejně fascinující lehkost při zrychlování,“ říká Kai Grünitz, člen představenstva VW zodpovědný za technický vývoj. První kusy novinek se mají na českém trhu objevit ještě letos.