Článek
Důvodů vyššího počtu ujetých kilometrů u elektromobilů je podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu více. Patří mezi ně prudké zdražení pohonných hmot v minulém roce, ale i skladba vozového parku. Zatímco u elektromobilů převládají větší vozy, jako je Škoda Enyaq nebo Tesla, u kterých se předpokládá, že s nimi majitelé jezdí na delší vzdálenosti, velkou část benzinových aut tvoří malé vozy typu Škoda Fabia, se kterými se jezdí méně.
Průměrná ujetá vzdálenost všech moderních vozidel plnících emisní normu Euro 6 na českých silnicích klesla o 1,9 procenta na 14 569 km. Norma Euro 6 je platná od začátku roku 2015. Vyžaduje zejména, aby všechna menší vozidla obsahovala speciální filtr na oxid dusíku.
Z pohledu jednotlivých paliv podle Centra dopravního výzkumu nejvíc narostla průměrná ujetá vzdálenost u bateriových elektrických vozidel, a to o 7,1 procenta. Naopak nejvíce, o 8,2 procenta, klesla u LPG vozidel. „Průměrné kapacity baterií, a tím i dojezdové vzdálenosti elektromobilů, se v čase zvyšují, proto lze předpokládat, že bateriové elektromobily budou v čím dál větší míře využívány jako běžná konvenční vozidla, což se odrazí také na jejich ročním nájezdu,“ dodal ředitel centra Jindřich Frič.
K 31. březnu bylo v České republice registrováno 15 984 elektromobilů. Za první kvartál se jejich počet zvýšil o 1788, čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla s počtem 448, následoval Volkswagen s 232 a Škoda s 222. Celkem bylo v registru 6,4 milionu osobních aut, z toho 1,8 milionu plní normu Euro 6, tedy jsou vyrobena od roku 2015.
Počet dobíjecích stanic v České republice se za čtyři měsíce letošního roku zvýšil o 140, respektive 250 dobíjecích bodů na 2051 stanic s 3830 dobíjecími body. Nejvíce veřejných dobíjecích bodů provozuje Pražská energetika, která jich má 1252, tedy 32,7 procenta celkového počtu, následuje ČEZ s 1084 body a E.ON Drive s 340 dobíjecími body.