Článek
Automobilka Mercedes-Benz se rozhodla, že bude první z německé velké trojky, kdo představí novou generaci své limuzíny vyšší střední třídy. Z třídy E jsme doposud znali pouze její revoluční interiér, novinka však uchvacuje i ve všech ostatních směrech.
Exteriér
Vizuálně se nechala nová E-Klasse hodně inspirovat vlajkovou třídou S. Zbrusu nová mřížka chladiče bude dostupná ve dvou variantách. Progresivní mřížka, jak jí říkají lidé z automobilky, se skládá ze spousty miniaturních trojcípých hvězd. Klasická je potom tvořena, ehm, klasickými vodorovnými lištami.
Kromě velmi specifické a povedené přídě zaujmou zapuštěné kliky dveří, litá kola budou k mání ve velikostech 18 až 21 palců. Při pohledu zezadu novou třídu bezpečně rozeznáme díky parádním zadním LED svítilnám, jejichž optika vytváří obraz trojcípých hvězd – velmi stylové! Svítilny jako takové potom spojuje chromovaná lišta, přední světla jsou ve standardu tvořena LED diodami.
Nepřekvapí, že z hlediska rozměrů nová třída E narostla. Nově měří na délku 4,95 metru (nárůst o 28 mm), šířka je 1,89 metru (nárůst o 26 mm), rozvor se prodloužil o 22 mm na výslednou hodnotu 2,96 metru. Z toho nejvíce těží cestující vzadu – novinka nabízí o 17 mm více místa pro nohy (přičemž prostor pro kolena je o 10 mm štědřejší), prostor pro lokty narostl o 25 mm.
Interiér
Exteriér sice bere inspiraci z třídy S, v interiéru však třída E nahlédla přes rameno elektrickému sourozenci EQE, od kterého přebírá „hyperobrazovku“. Zpoza tříramenného volantu prosvítá velký přístrojový displej s možností 3D zobrazení, vedle něj vidíme displej informačně-zábavního systému. Displeje lze přepínat mezi režimy Sport a Classic v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Novinkou je volitelný třetí displej před spolujezdcem.
Tím však novinky zdaleka nekončí. Lidé ze Stuttgartu vidí budoucnost v konektivitě interiérů, díky čemuž si posádka bude krátit cesty. Proto si interiér nové třídy E rozumí s aplikacemi jako TikTok, zahrát si můžete Angry Birds nebo využít internetový prohlížeč Vivaldi. Kromě streamování videí nově třída E umožní videokonference prostřednictvím platformy Zoom či Webex. Samozřejmostí je kompatibilita s Apple CarPlay a Android Auto.
Oblíbené ambientní osvětlení pochopitelně zůstává, ani zde však nezůstal kámen na kameni. Novinkou je volitelné „aktivní“ ambientní osvětlení, jak tvrdí Stuttgartští – to se bude umět průběžně přizpůsobovat rytmu momentálně přehrávané hudby linoucí se z prémiového audiosystému Burmester, což navodí naprosto nezaměnitelnou atmosféru.
Auto se bude umět díky umělé inteligenci přizpůsobovat svému řidiči (případně řidičům, je-li jich více). To znamená, že se postupně naučí nejen na milimetr přesně nastavení sedadla, ale také na jakou teplotu si rádi pouštíte klimatizaci nebo jaké vám vyhovuje ambientní osvětlení.
Motory a technologie
Všechny motorizace jsou vybaveny alespoň částečnou elektrifikací a až na jednu mají všechny čtyřválcový spalovací motor. Výchozí role zastávají mild-hybridní E 200 a E 200 d. Benzinová E 200 bude na zadní kola posílat výkon 204 koní, naftový ekvivalent E 200 d 197 koní, kupodivu však mají téměř shodné zrychlení na stovku 7,5 sekundy, maximální rychlost je 232 km/h.
E 200 d je volitelně dostupná s pohonem všech kol 4Matic, kvůli nepatrně vyšší hmotnosti zanedbatelně utrpí zrychlení, a to o dvě desetiny. Elektromotory E 200 i E 200 e si mezigeneračně polepšily z 20 na 23 koní výkonu.
Plug-in hybridní E 300 e disponuje výkonem 259 koní, volitelně s pohonem všech kol. Elektrická infuze tu činí až 129 koní, v kombinaci s 25kWh baterií to pak znamená až 100 km čistě elektrického dojezdu.
Výkonnější E 400 e dostane pohon všech kol 4Matic už v základu a celkový výkon zvýšený na 313 koní. Vrcholem nabídky je zatím jediná šestiválcová motorizace E 450 e o výkonu 381 koní , díky čemuž vysprintuje z klidu na stovku za 5,3 sekundy, a rovněž disponuje pohonem všech kol už v základní výbavě.
Standardně se třída E bude dodávat s konvenčními ocelovými pružinami, volitelně však i nadále zůstává v nabídce oblíbený vzduchový podvozek Airmatic. Pro zákazníky budiž lákadlem technologický balíček, který k vzduchovému podvozku přidává ještě řízení zadní nápravy. Ta v nízkých rychlostech natáčí zadní kola o 4,5° proti předním, v těch vyšších o 2,5° ve stejném směru jako ta přední.
Se vzduchovým podvozkem umí třída E od rychlosti 120 km/h snížit svoji světlou výšku o 15 mm pro snížení odporu vzduchu, už ve standardní výbavě pak nabídne technologie jako adaptivní tempomat s rozeznáváním rychlostního omezení. Ceny automobilka prozatím neoznámila, ale počítá se s podražením proti základní ceně 1 247 800 Kč, kterou české zastoupení uvádí u dosavadní generace.