Hlavní obsah

Přechody pohlídají roboti: Odborníci chtějí zvýšit bezpečnost chodců, děti přišly s vlastními nápady

Foto: Škoda Auto

Evropští odborníci vyvíjí robotické semafory a Škoda Auto signalizační přední masku. Záměrem je vyšší bezpečnost na přechodech.

Na přechodu stojí maminka s kočárkem. Auto přijíždějící zprava začne zpomalovat, to vlevo však ne. Jeden z řidičů už trpělivě čeká, druhý na poslední chvíli prudce zabrzdí. Když nakonec oba stojí, maminka zrychleným krokem přejde a pokračuje ve vycházce. Lze zvýšit aktivní bezpečnost chodců při přecházení? Řada expertů už na tom pracuje!

Článek

Bezpečností chodců na přechodech se zabývá už celá řada expertů. CIIRC neboli Institut informatiky, robotiky a kybernetiky na ČVUT nebo Technická univerzita v Mnichově. Potíž je, že nastupující elektromobily jsou obvykle tiché – vizuální signalizace by tak mohla v budoucnu hrát na přechodech větší roli než kdy dříve.

Česká automobilka Škoda v souvislosti s tím začala vyvíjet tzv. signalizační masku a jde o opravdu šikovnou věcičku – maska osazená LED pásky umí zobrazovat jak piktogramy, tak i animace.

Jak by taková situace měla vypadat? Auto se blíží k přechodu a s předstihem dává pomocí světelné signalizace vědět, že o lidech ví. Po úplném zastavení se rozsvítí zelené šipky doplněné o zeleného panáčka, čímž dá jasně najevo, že mohou přejít. Jakmile přejdou a vůz se chystá rozjet, vydá červený signál stop, aby na přechod už nikdo další nechodil.

Foto: Škoda Auto

S příchodem elektromobilů by vizuální signalizace mohla hrát na přechodech klíčovou roli zejména z hlediska bezpečnosti.

Dalším scénářem může být třeba situace, kdy auto z jakéhokoliv důvodu zastavit v dané chvíli nemůže. V takovém případě vydá signál ve smyslu „pozor, nechoďte na přechod, nemohu zastavit“.

Pracuje se však na tom, že by se takové komunikace účastnil i samotný semafor. Jde o prototyp IPA2X, který by v budoucnu pomáhal bezpečně přecházet silnici zejména dětem, seniorům či handicapovaným.

Projekt už podpořil Evropský inovační a technologický institut, zájem projevily firmy vyvíjející technologie pro autonomní jízdu, výzkumné ústavy a různá technologická zařízení. Celý systém vychází z 5G mobilní sítě a umělé inteligence, robot potom slouží jako jakýsi „pojízdný semafor“.

„Robot se vydá na cestu doprostřed přechodu. V okamžiku, kdy tam doputuje, zobrazí zeleného panáčka, chodci mohou přecházet. Monitoruje své okolí, takže je schopný zjistit, že se k přechodu blíží auto,“ popisuje práci robota Michal Sojka z CIIRC.

Foto: Škoda Auto

Díky 5G mobilní síti a umělé inteligenci umí systém komunikovat s přijíždějícím vozidlem a upozornit jej, co se na přechodu děje.

Robot zobrazuje cenné informace nejen pro chodce, ale i pro řidiče okolních vozidel. Umí ukázat povely jako značku stop a další upozornění. Pomocí bezdrátové technologie by se pak informace zobrazovaly na displeji infotainmentu auta.

„Vyskočí varování, že je před řidičem přechod, na kterém se něco děje. Jakmile lidé přejdou, robot cestuje zpět na krajnici. V okamžiku, kdy dojede k chodníku, varování na palubní desce zmizí a řidič může pokračovat,“ dodává Sojka.

Sojka říká, že velkou výhodou robota jsou i vysoko umístěná čidla, takže vidí i přes zaparkovaná auta. Jakmile je na přechodu bezpečno, vjede na přechod a chodci jej pak mohou následovat.

Komunikace „semaforového robota“ s chodci se testovala v několika evropských městech – v italském Miláně či Modeně nebo ve slovinské Lublani. Se zajímavým nápadem přišly italské děti – podle nich by robotický semafor měl mít ruce, měl by mluvit a měl by jezdit o něco rychleji. Další školáci by s ním mohli mít tu čest v roce 2024, o jeho ostrém nasazení se mluví už od roku 2025.

V neposlední řadě se pracuje s variantou, že i konvenční pevné semafory by mohly mít přehled o tom, kolik lidí se k přechodu blíží, zda už přešli a podobně, a informovat o tom své okolí.

Načítám