Hlavní obsah

Nejvýkonnější nabíjecí stanice na území Prahy je v provozu

Foto: PRE

Automobilky přijaly elektrickou budoucnost a chrlí jednu elektrifikovanou novinku za druhou, takže je hodně z čeho vybírat. Auta samotná jsou ale k ničemu, pokud se zároveň nebude rapidním tempem rozvíjet také síť veřejných nabíjecích stanic. A v této oblasti pro vás máme také samé dobré zprávy.

Článek

Dostihy ve výstavbě veřejných nabíjecích stanic pokračují! Není to tak dávno, co ČEZ slavil otevření své 300. nabíječky, nyní stejné kulaté jubileum oslavuje také Pražská energetika. Stalo se tak otevřením Hyperchargeru u restaurace Spojovna na pražském Chodově – a to přesně deset let od spuštění vůbec první nabíjecí stanice PRE (shodou okolností také na Chodově).

Co je Hypercharger?
Zjednodušeně řečeno vysoce výkonná nabíjecí stanice. Konkrétně tu mluvíme o dobíjecím výkonu až 350 kW, což přesahuje nabíjecí schopnosti všech elektromobilů na trhu. Ale to vůbec nevadí, protože až přijde další generace výkonnějších EV, infrastruktura bude připravená nabíjet je rychlostí blesku.

Deset let je opravdu dlouhá doba, za níž se elektromobilita změnila z výstřednosti pro technologické nadšence na poměrně běžnou, byť stále ještě ne masově rozšířenou záležitost. V ČR zaostává především počet elektrických aut na silnicích, veřejná nabíjecí síť má před nimi velký náskok – celkový počet nabíječek totiž atakuje tisícovou metu a dále zrychluje ke dvoutisícovému milníku, kterého bychom se měli dočkat někdy v průběhu roku 2023.

Počet stanic (05/2021)Počet stanic (01/2022)Plán konec 2022
ČEZ300385485
PRE250300450
E.ON111150300
Celkem6618351 235

Nově otevřená nabíjecí stanice je výjimečná také svým výkonem – Hypercharger firmy Alpitronic totiž dokáže dobíjet až 300 kW, což z ní dělá oficiálně nejvýkonnější stanici na území hlavního města Prahy (hned za humny však číhá stanice Ionity s výkonem až 350 kW, takže je to vítězství jen na papíře). Zatím je to však nejvýkonnější nabíječka mezi trojicí energetických společností, které vládnou na českém trhu nabíječek – ČEZ zatím nabízí „pouze“ 180 kW a E.ON pak 175 kW, které však dokážou díky modulární konstrukci zařízení navýšit na dvojnásobek, až to bude trh vyžadovat.

Foto: PRE

Dojezd 100 km dobitý za 5 minut a na 80 % za 22,5 minuty, to dokáže výkonné Audi e-tron GT připojené k výkonnému Hypechargeru

VÍTE, ŽE…
PRE využívá k nabíjení elektromobilů prostřednictví stanic veřejné nabíjecí sítě pouze zelenou elektřinu, tedy energii získanou z obnovitelných zdrojů. To by mohlo zahřát vaše zelené svědomí…

Elektromobilů, které by tento výkon dokázaly využít, není na trhu právě moc – aktuálně se bavíme o pěti modelech (Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 a Mercedes-Benz EQS), ale tento počet bude v nejbližší době také rychle růst. Pro ně to bude znamenat dobití dojezdu 100 kilometrů za pouhých 5 minut! To je už pořádný fičák…

Otevřením této nabíjecí stanice to však letos teprve začíná – PRE totiž tento rok plánuje zprovoznit dalších 150 nabíječek, ČEZ a E.ON k tomu přidají každý dalších více než 100 stanic. Jen tyto tři subjekty by jich tedy na konci roku měly mít v provozu více než 1 200 a další hráči na poli elektromobility se jistě také přidají. Teď už jen aby bylo na silnicích dost elektrifikovaných aut, které by z nich sosaly energii. Není totiž vůbec pravda, že je není kde nabíjet…

Související témata:
Načítám