Hlavní obsah

Praga představila nový motocykl: Má úžasný styl, vyrobí se jich jen pár a cena vám vyrazí dech

Foto: Praga

Praga ZS 800 je reinkarnace motocyklu BD 500 z roku 1928 a je unikátní nejen svým designem, ale i zpracováním a použitými materiály

Pár týdnů po představení supersportu Praga Bohema přišla značka s nečekanou motocyklovou premiérou, reinkarnovala totiž model Praga BD 500 z roku 1928.

Článek

Že Praga chystá silniční superauto, o tom se mluvilo už dlouho. Bohema, představená na konci loňského roku, předčila očekávání a příjemně překvapila. Překvapení jsme i teď, ale pro změnu neočekávanou premiérou. Motocykl Praga ZS 800 vznikne jen v počtu 28 kusů a s výjimkou motoru a odpružení je vše vyrobeno ve společnosti Praga.

Foto: Praga

Tohle je původní Praga BD 500 z roku 1928

Jak už bylo řečeno, jde o moderní zpracování ikonického modelu Praga BD 500 z roku 1928 a fanoušci jistě budou vědět, že za jeho konstrukcí stojí Jaroslav František Koch. Na svou dobu šlo o velmi moderní a oblíbený stroj, jehož spolehlivost názorně demonstroval sám Koch, když s ním v září roku 1928 podnikl jízdu z Říma do Prahy. Vzdálenost 1 480 kilometrů překonal v čase 35 hodin a 40 minut, a vytvořil tak tehdejší vytrvalostní rekord.

Foto: Praga

Praga ZS 800 se na něj jasně odkazuje designem i počtem vyrobených kusů

Nový motocykl ZS 800 v sobě kombinuje celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, přitom ale zachovává charakter a do velké míry i designové detaily svého předchůdce. Tisková zpráva pak zmiňuje zejména ručně vyplétaná celokarbonová kola, rám z chrom-molybdenové oceli a titanový výfukový systém. I kvůli tomu váží motocykl pouhých 142 kg (provozní hmotnost je 158 kg), což je u podobných strojů nevídaná hodnota.

Stroj pohání vzduchem chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec o objemu 773 cm3. Je to krásný motor a připomíná původní konstrukci motoru BD 500 s pohonem rozvodů pomocí královské hřídele. Jeho objem a konstrukce pak znalcům napoví, že se jedná o motor Kawasaki a společně s tlumením Öhlins je to jediná věc dodávaná externě. Má výkon 50 koní a točivý moment 65 Nm.

Za konceptem modelu Praga ZS 800 stojí inženýr Jan Žuži společně s konstruktérem Radkem Šebestou, kteří mají lví podíl i na vývoji a výrobě ultra lehkého hypersportu Praga Bohema. „Díky materiálům budoucnosti a modernímu výrobnímu zázemí se nám povedlo převést elegantní historické konstrukční prvky z modelu BD 500 do dnešní doby a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečnou emocí z jízdy,“ říká Žuži. A naráží tím třeba na kyvnou přední vidlici se specifickým designem nebo karbonové ráfky s ručně vyplétanými paprsky, které připomínají kola původního modelu. Výroba jednoho kola přitom zabere minimálně 75 hodin práce a výroba jednoho motocyklu si žádá více než 300 hodin pětiosého obrábění.

Stroj má titanový nejen výfuk, ale i osy, čepy, šrouby a matice. Další použité materiály jsou pak karbon a letecký dural. „Nový motocykl v sobě slučuje inženýrské znalosti a odhodlání s výjimečným výrobním know-how a technologiemi společnosti Praga. Motocykl ZS 800 jako remake modelu BD 500 je výsledkem nadšení a lásky k technice, motocyklům a jejich historii,“ popisuje ZS 800 samotný výrobce.

Počet vyrobených kusů bude jen 28, a jasně tak připomíná vznik modelu BD v roce 1928. Stejně jako za supersport Bohema, tak i za ZS 800 si nechá Praga řádně zaplatit a svůj nový motocykl si cení na 86 tisíc eur (přes 2 miliony Kč). Bez daně.

Související témata:
Načítám