Hlavní obsah

Pracovní verze Dacie Duster převeze až 20 pytlů cementu, v Británii bude k mání za 408 tisíc

Foto: Dacia

Je dost možné, že Dacia Duster ve verzi Commercial bude úspěšná, momentálně je však dostupná na omezeném množství trhů

Typ Duster je ikonickým modelem rumunské značky Dacia. Lidé z Miloveni si však řekli, že by nebylo na škodu, kdyby modelu nepatrně rozšířili „pole působnosti“, a tak přichází tato pracovní Dacia Duster, verze zvaná Commercial. Jeden malý háček by tu však byl…

Článek

Duster je pro Dacii totéž, co je 911 pro Porsche. Nebojte, to neříkáme my, nejde o žádný rádoby novinářský eufemismus (čti nesmysl) – to tvrdí samotná automobilka! Z určitého úhlu pohledu to vlastně dává smysl, neboť jak víme, vozy kategorie SUV jsou poslední dobou velmi populární.

Foto: Dacia

Dacia Duster ve verzi Commercial se po vizuální stránce výrazně neliší od klasiky, hlavní rozdíly jsou tedy přirozeně uvnitř

Terénní „Devětsetjedenáctka z Rumunska“ se tak dočkala poctivé pracovní verze Commercial, která navenek vypadá jako klasický Duster, ale když se člověk podívá dovnitř, skoro vše tu působí jako v dodávce.

Kabina řidiče a spolujezdce je tedy oddělena od zbytku nákladového prostoru, ve kterém kompletně chybí sedačky. Díky tomu se zavazadelník zvětšil z 1 178 litrů na celých 1 623 litrů, což už je slušný nárůst.

Ohledně hmotnosti potom do Dusteru Commercial můžete naložit až 20 standardních 25kg pytlů cementu, tedy 500 kg. Pro snadnější (a šetrnější) nakládání a skládání materiálu je kufr kompletně potažen speciální odolnou textílií, která přečnívá i přes okraj nákladové hrany, zejména při skládání těžkého materiálu či nářadí tedy není třeba se bát o poškození vozu. Ve Velké Británii Duster Commercial dokonce patří do třídy malých dodávek typu N1.

Foto: Dacia

Lidem z Miloveni se podařilo z Dusteru „vymáčknout“ poměrně slušných 1 623 litrů, případně půl tuny nákladu

A to je právě ten problém – zatím všechno nasvědčuje tomu, že Duster Commercial se bude prodávat pouze ve Velké Británii, což zamrzí nejednoho tuzemského řemeslníka. Z modelu totiž nepochybně bude skvělý pracant a své příznivce by si určitě našel po celé Evropě.

„Duster Pracant“ se jinak od toho klasického po vizuální stránce nikterak zásadně neliší – vidíme tu aplikaci nové vizuální identity značky, takže na přídi se tyčí nový znak složený ze stylizovaných písmen D a C s chromovanými prvky po stranách. S novou identitou výrobce jdou ruku v ruce i nová označení s tentokrát psaným logem „DACIA“ na víku kufru, volantu a na středech šestnáctipalcových litých kol.

Foto: Dacia

Ani přední část interiéru se od klasického Dusteru zásadně neliší. Jedno nám ale řekni, Dacie – opravdu hodláš vyrábět pouze verzi s volantem na „špatné“ straně?!

Šestnáctipalcové „liťáky“ tu však nejsou v základu. Výchozí výbava Essential nabízí klasiku v podobě LED denního svícení, nárazníků v barvě karoserie, černých střešních nosičů, elektrických předních oken nebo klimatizace, jezdí však na klasických ocelových kolech, byť o stejném průměru.

Vyšší výbava Expression už nabízí právě ony „šestnáctky“ z lehkých slitin, které vidíme na fotografiích, a v neposlední řadě také přední mlhovky, parkovací kameru včetně senzorů, asistent jízdy z prudkého kopce, případně středovou uzávěrku diferenciálu u motorizací s pohonem všech kol.

V případě motorů žádné překvapení nepřinášíme. Jde o staré známé přeplňované zážehové i vznětové jednotky, tedy od základního tříválce o výkonu 90 koní přes čtyřválcovou třináctistovku o výkonu 130, resp. 150 koní, kde nejsilnější variantu můžeme mít na přání s pohonem všech kol. Naftu zastupuje patnáctistovka o výkonu 115 koní, opět s možností připlatit si za čtyřkolku.

Koho by zajímalo, za kolik si (ne)můžeme koupit pracovní Dacii Duster, tak v Británii začíná na sympatické částce 13 995 liber, což je v přepočtu na české koruny něco málo přes 408 tisíc. Co myslíte – nebylo by fajn, kdyby se Duster Pracant dovážel i k nám?

Načítám