Článek
Duster je pro Dacii totéž, co je 911 pro Porsche. Nebojte, to neříkáme my, nejde o žádný rádoby novinářský eufemismus (čti nesmysl) – to tvrdí samotná automobilka! Z určitého úhlu pohledu to vlastně dává smysl, neboť jak víme, vozy kategorie SUV jsou poslední dobou velmi populární.
Terénní „Devětsetjedenáctka z Rumunska“ se tak dočkala poctivé pracovní verze Commercial, která navenek vypadá jako klasický Duster, ale když se člověk podívá dovnitř, skoro vše tu působí jako v dodávce.
Kabina řidiče a spolujezdce je tedy oddělena od zbytku nákladového prostoru, ve kterém kompletně chybí sedačky. Díky tomu se zavazadelník zvětšil z 1 178 litrů na celých 1 623 litrů, což už je slušný nárůst.
Ohledně hmotnosti potom do Dusteru Commercial můžete naložit až 20 standardních 25kg pytlů cementu, tedy 500 kg. Pro snadnější (a šetrnější) nakládání a skládání materiálu je kufr kompletně potažen speciální odolnou textílií, která přečnívá i přes okraj nákladové hrany, zejména při skládání těžkého materiálu či nářadí tedy není třeba se bát o poškození vozu. Ve Velké Británii Duster Commercial dokonce patří do třídy malých dodávek typu N1.
A to je právě ten problém – zatím všechno nasvědčuje tomu, že Duster Commercial se bude prodávat pouze ve Velké Británii, což zamrzí nejednoho tuzemského řemeslníka. Z modelu totiž nepochybně bude skvělý pracant a své příznivce by si určitě našel po celé Evropě.
„Duster Pracant“ se jinak od toho klasického po vizuální stránce nikterak zásadně neliší – vidíme tu aplikaci nové vizuální identity značky, takže na přídi se tyčí nový znak složený ze stylizovaných písmen D a C s chromovanými prvky po stranách. S novou identitou výrobce jdou ruku v ruce i nová označení s tentokrát psaným logem „DACIA“ na víku kufru, volantu a na středech šestnáctipalcových litých kol.
Šestnáctipalcové „liťáky“ tu však nejsou v základu. Výchozí výbava Essential nabízí klasiku v podobě LED denního svícení, nárazníků v barvě karoserie, černých střešních nosičů, elektrických předních oken nebo klimatizace, jezdí však na klasických ocelových kolech, byť o stejném průměru.
Vyšší výbava Expression už nabízí právě ony „šestnáctky“ z lehkých slitin, které vidíme na fotografiích, a v neposlední řadě také přední mlhovky, parkovací kameru včetně senzorů, asistent jízdy z prudkého kopce, případně středovou uzávěrku diferenciálu u motorizací s pohonem všech kol.
V případě motorů žádné překvapení nepřinášíme. Jde o staré známé přeplňované zážehové i vznětové jednotky, tedy od základního tříválce o výkonu 90 koní přes čtyřválcovou třináctistovku o výkonu 130, resp. 150 koní, kde nejsilnější variantu můžeme mít na přání s pohonem všech kol. Naftu zastupuje patnáctistovka o výkonu 115 koní, opět s možností připlatit si za čtyřkolku.
Koho by zajímalo, za kolik si (ne)můžeme koupit pracovní Dacii Duster, tak v Británii začíná na sympatické částce 13 995 liber, což je v přepočtu na české koruny něco málo přes 408 tisíc. Co myslíte – nebylo by fajn, kdyby se Duster Pracant dovážel i k nám?