Článek
Elektromobilita konečně bude dostupnější, minimálně v Číně. Na letošním autosalonu v Šanghaji se představují jedny z nejdůležitějších elektrických novinek posledních měsíců a oficiální debut tam má i malý městský elektromobil pro masy. A už teď věříme, že nový BYD Seagull by si našel příznivce i v Evropě, protože cílí do klíčového segmentu B. Číňané teprve zahájili předprodej a už hlásí první obchodní úspěchy, k nimž pomáhá i doslova lidová dostupnost.
Elektrický Seagull je novinkou čínské „elektromobilky“ BYD uvádějící jej jako nejnovějšího člena modelové řady Ocean. Spolu s kompaktním hatchbackem Dolphin a sedanem Seal je třetím vozem z řady a je z nich bezkonkurenčně nejdostupnější. S nizoučkou základní cenou od přibližně 245 tisíc korun je asi nejlevnějším „rozumným“ elektromobilem na světě. Není divu, že si jej během prvních čtyřiadvaceti hodin od odhalení předobjednalo 10 tisíc zákazníků.
A na co se mohou těšit? Přinejmenším na praktickou kompaktnost v přeplněných čínských velkoměstech. BYD Seagull je pětidveřový hatchback pro čtyři cestující, je 3780 milimetrů dlouhý, 1715 milimetrů široký, 1540 milimetrů vysoký a má rozvor náprav 2500 milimetrů. Než jej začnete srovnávat s evropskými vozy, zjednodušíme vám to – svou velikostí by u nás dokonale zapadal mezi Škody Citigo a Fabia. A co víc potřebujete, abyste se ve městě odvezli do zaměstnání a tam pohodlně zaparkovali?
Pro každodenní život pak novinka zaujme i moderně vybaveným interiérem. Pokud očekáváte, že právě tam bude vidět nízká koncová cena pro zákazníka, budete překvapeni. Seagull je charakteristický decentním stylingem a standardně má 5palcový digitální přístrojový štít, 12,8palcový dotykový displej infotainmentu, bezdrátovou nabíječku chytrých telefonů a dva držáky na nápoje.
A teď technika. Nový BYD Seagull je prvním elektromobilem značky s inovativním a výrobně levnějším sodium-ion akumulátorem. S nejmodernější modulární platformou automobilky nabízí dvojici výkonových variant – základní se 75 koňmi (55 kW), 30kWh akumulátorem a dojezdem 305 kilometrů a výkonnější se 100 koňmi (75 kW), 38kWh baterií a dojezdem až 405 kilometrů. Oba modely disponují rychlým stejnosměrným nabíjením a zvládnou se dobít na 80 procent za pouhých 30 minut.
Číňané tak v dnešních dnech zahajují prodej důležitého levného elektromobilu, který by mohl být postrachem evropského automobilového průmyslu. Automobilka se zatím nevyjádřila, jestli svou novinku uvede i na dalších světových trzích, ale podle analytiků se do šesti měsíců stane nejprodávanějším elektromobilem v Číně. S ohledem na velikost čínského trhu pak může být i vůbec nejúspěšnějším elektromobilem na světě. Z uvedení tohoto nebo podobného elektrického vozu na evropský trh je nepochybně nervózní nejeden ze zdejších výrobců automobilů.