Hlavní obsah

Poslední ostrý test před Dakarem: Macík s přehledem vítězí, Prokop šlape na paty těm nejrychlejším

Foto: Redakce Garáž.cz

Přípravy na další ročník dakarské rallye finišují, české posádky proto otestovaly sebe i svou techniku v ostrém závodním tempu na Rallye du Maroc, tradiční poslední rozcvičce před nejtěžším vytrvalostním závodem na světě.

Článek

Dakar 2025 už klepe na dveře a čeští borci mají na co navazovat – Martin Macík jr. vyhrál kategorii kamionů a Martin Prokop si vyjel skvělé páté místo mezi auty. A kde jinde prověřit formu než v závodě. A v pěkně těžkém závodě!

Letos totiž v Maroku na posádky čekalo skoro dva a půl tisíce kilometrů rozdělených do prologu a pěti etap plných písku, prachu a kamení – a kupodivu také vody, protože do programu zasáhly záplavy a trasa i délky některých etap se musely narychlo pozměnit. A jak si Češi vedli?

Foto: Rallye du Maroc

Marocká rallye je tradiční skvělou prověrkou před Dakarem.

Macík znovu vítězný

Tým MM Technology připravil pro Martina Macíka výrazně vylepšený závoďák a na trati to bylo znát. Čtvrtá evoluce prokázala svou odolnost a přidala na rychlosti, díky tomu Martin Macík se svou posádkou Františkem Tomáškem (navigátor) a Davidem Švandou (mechanik) projeli marockou rallye jako nůž máslem – vedli s přehledem od prologu až do poslední etapy.

„Museli jsme jen měnit pneumatiky a doplňovat olej, taky jsme testovali nové tlumiče, ale jinak Bohouš všechno zvládl naprosto bez problémů, takže si odvážíme první a druhé místo,“ radoval se v cíli Martin Macík jr. Na tom druhém místě totiž dojel Holanďan Kees Koolen s dalším novým EVO4 speciálem z dílny sedlčanského týmu MM Technology. Takže to vypadá, že forma na Dakar je naladěná parádně.

Čtvrtý v cíli byl Karel Poslední s Buggyrou, cíl bohužel neviděl jeho týmový kolega Martin Šoltys. Do rallye nakonec vůbec nezasáhl Aleš Loprais, který při předzávodním testování nového speciálu Iveco odhalil problém s chlazením a místo závodění se musel vrátit zpátky do dílny.

Prokop šlapy na paty těm nejrychlejším

Náročnost testu si pochvaloval i Martin Prokop – ukázalo se, že vylepšený Shrek je ještě rychlejší než kdy dřív, ale zároveň Maroko odhalilo problémy. „Na podvozku musíme ještě hodně zamakat. Auto je rychlý, ale hodně nás to s Viktorem bolí. Musíme na tom zapracovat, naštěstí na to máme dost času a testy v Arabských Emirátech budeme muset přizpůsobit kamenům a velkým dírám. Ale jinak super, jsem se Shrekem spokojený a když to takhle půjde v Dakaru, tak jen dobře,“ uzavírá marocké zkušenosti Martin Prokop.

Martin Prokop s Viktorem Chytkou nakonec dojeli na pěkném šestém místě. O to důležitějším, že se v Maroku sešla nejrychlejší konkurence: Dacia tu debutovala se svým SandrideremFord s Raptorem, do toho se připojila Toyota s Hiluxem a MINI s Countrymanem. Premiéra dopadla lépe pro Dacii, matador Al-Attiyah si dojel pro celkové vítězství s Loebem v závěsu, naopak Fordy provázely technické potíže a Sainz ani Ekström cíl závodu neviděli.

Závěrem ještě připomeňme, že Dakar 2025 startuje 3. ledna prologem, na posádky čekají tisíce ostrých kilometrů v těch nejtěžších terénech rozdělených do 12 etap, které zahrnují i obávanou maratonskou etapu a 48 Chrono. Blížící se Dakar tak má být stejně náročný jako ten minulý. Už se určitě nemůžete dočkat stejně jako my!

Načítám