Článek
Tažení za alternativou v podobě syntetických paliv se chtělo chopit Německo, které mezi dalšími evropskými zeměmi poptávalo partnery pro potenciální výzkum a sdílení znalostí. Právě vývoj uhlíkově neutrálního paliva by nakonec mohl být cestou, kterak při životě i nadále udržet spalovací motory. Pomoci s propagací myšlenky měl i nedávný mnichovský autosalon. Všechno je ale nakonec jinak.
Podle italského serveru Politico vyjádřily podporu návrhu pouze tři země – Česká republika, Japonsko a Maroko. U nás a Japonců je to vzhledem k rozsáhlému automobilovému průmyslu pochopitelné, Maroko zase doufalo, že využije potenciál „zelených“ zdrojů k výrobě vodíku, což by v budoucnu mohla být další možnost v osobní přepravě.
Právě nedostatek podpory ostatních evropských států nakonec donutil zařadit zpátečku i Berlín. Země jako Německo či Itálie se přitom k podpoře nejrůznějších alternativ hlásily opravdu výrazně. Někteří proto, že v jejich zemi vznikají auta, která si bez spalovacích motorů umíme jen těžko představit (třeba italské supersporty), jiní prostě jen varují před výhradně elektrickou budoucností a závislostí na čínských surovinách.
Snahou tedy bylo zahrnout do navrhovaného zákazu spalovacích motorů, který má dle Evropské unie vstoupit v platnost od roku 2035, alespoň nějakou formu alternativy. Právě e-paliva mohla být vhodnou příležitostí, navzdory dnes vysokým nákladům. Vytvořit uhlíkově neutrální palivo zkrátka něco stojí, obzvlášť ve chvíli, kdy vzniká jen ve velmi omezeném množství. V závislosti na použitých zdrojích se dnes cena za litr e-paliva pohybuje od 70 do 100 Kč.
Jedním z předních propagátorů syntetických paliv bylo v posledních měsících Porsche, jehož neodmyslitelnou součástí jsou spalovací sporťáky. „Syntetická paliva mají nanejvýš deset složek, dnešní běžné benziny až čtyřicet. A protože je to umělý produkt, je čistší a pro motor lepší. Hlavně emise jsou nesrovnatelně nižší,“ uvedl Frank-Steffen Walliser, šéf oddělení sportovních vozů Porsche.
Jedním dechem ale zástupci německé automobilky dodávají, že syntetická paliva nemají zajistit vývoj nových spalovacích motorů, ale pouze umožnit provoz těch současných, včetně nespočtu klasických aut a veteránů. Zdá se, že o budoucnosti je definitivně rozhodnuto…