Článek
Už začátkem letošního léta se začne prodávat nová generace celosvětově úspěšného sporťáku Ford Mustang. Američané nám s blížícím se zahájením prodeje dávají ochutnat i extrémně rychlou závodní verzi, se kterou nejmodernější Mustang navazuje na tradiční účast svých předchůdců v motoristickém sportu. A s novým závodním speciálem se Ford dokonce posouvá do vyšší kategorie. Zatímco minulá generace závodila v nižší kategorii GT4, nejnovější speciál připravují pro zajímavější třídu GT3.
Na vývoji nejnovějšího závodního speciálu se zdivočelým koněm ve znaku pracuje tovární sportovní divize Ford Performance a na prvních oficiálních fotkách ukazuje, že to se žhavou novinkou myslí vážně. Nový závodní Ford Mustang GT3 si odbyl svou vizuální premiéru na asfaltu amerického závodního okruhu v Sebringu, kde se už od padesátých let minulého století pravidelně jezdí legendární vytrvalostní dvanáctihodinovka.
V konkurenčním boji výrobců soutěžících v kategorii GT3 automobilka zatím všechny technické informace tají a jen dodává, že nejnovější okruhový speciál zakládá na vrcholném silničním modelu. Je jím speciálně vylepšený Mustang Dark Horse slibující až pět set koní. Ford současně s představením nejnovějšího Mustangu v září loňského roku odhalil, že pracuje na celkem šesti závodních variantách.
Ford Mustang Dark Horse
Na detroitském autosalonu se nejnovější Ford Mustang představil také v zatím nejostřejší verzi Dark Horse. Vychází z příplatkového balíčku Performance pro osmiválcovou variantu GT a nejnáročnějším zákazníkům nabídne vyšší rychlost, preciznější ovladatelnost, lepší agilitu i vyšší odolnost a životnost na závodních tratích. Ford slibuje sílu až 500 koní, přičemž klíčovými prvky Mustangu Dark Horse jsou přídavný chladič motorového oleje, chladič převodového oleje pro automatickou převodovku (verze bude k dispozici i s manuálem), odlehčený chladič s větším odvodem tepla a výkonnějšími ventilátory chlazení a chladič diferenciálu. Spolu s tím nabídne i agresivnější designové doplňky a specifický chladný modrý odstín laku jménem Ember.
Hlavním poznávacím znakem nové „GT trojky“ je až zvláštně vypadající gigantické křídlo připevněné k zadním sloupkům střechy. Masivní přítlak pak budou vytvářet i další aerodynamické doplňky, jakými jsou velký přední splitter nebo nepřehlédnutelný zadní difuzor. A jak sami můžete vidět, pro solidní úsporu hmotnosti inženýři už tradičně využívají záplavy uhlíkových vláken. Výfukové koncovky v prazích pod dveřmi pak jsou pomyslnou třešničkou na dortu. Takhle mají závoďáky vypadat!
Silniční Ford Mustang GT s osmiválcem se tedy už brzy začne prodávat i u nás, ale na závodní debut nového okruhového speciálu si ještě přibližně rok počkáme. Americký Ford jej plánuje na následující rok a očekává, že s novinkou odstartuje i do kultovního vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. A pokud chcete s novým Mustangem závodit, ale nemáte rozpočet na profesionální GT3, v budoucnu se představí i derivát pro „lidovější“ skupinu GT4.
Teď už si jen jděte pustit oficiální video z testování a poslechněte si, jak brutální pětilitrový osmiválec zní jako bestiální monstrum z oblíbených amerických závodů sériových vozů NASCAR.