Hlavní obsah

Porsche v Goodwoodu představilo závodní typ 963, chce navázat na úspěchy předchůdců

Foto: Porsche

Možná přeháníme, ale dost možná se díváme na zrod nové legendy – Porsche v britském Goodwoodu představilo závodní typ 963. Historie nás učí, že Porsche nepochybně má na čem stavět

Goodwood je jedno z těch míst, které by se dalo považovat za Mekku automobilových šílenců – místo, kam by se každý měl alespoň jednou za život vydat. Tamní Festival rychlosti už má dnes takovou tradici a prestiž, že se tam sjíždějí ty nejvýznamnější automobilky z celého světa – Porsche tedy se svým novým závodním prototypem nemohlo chybět…

Článek

Hádáme, že nové Porsche naváže na úspěchy předchůdců. Víme totiž, jak to s touhle značkou bývá. Na závodní oddělení německé automobilky totiž je opravdu spoleh, a tak už si člověk ani nepamatuje, kdy se jim naposledy nějaký závoďák nepovedl.

Foto: Porsche

Zdá se to jako troufalé tvrzení, ale je vysoká pravděpodobnost, že Porsche 963 naváže na úspěchy svých předchůdců. Typ 917 svou dominancí v 70. letech způsobil zánik sportovních prototypů, po jejich obnovení v 80. letech přišla 956/ 962 a výsledek byl prakticky stejný. Po úspěchu Porsche 919 už se Porsche z třídy LMP1 stáhlo dobrovolně. A nedlouho poté zanikla…

917, 935, 936 a posléze 956 a 962. To jsou všechno závodní vozy, které pomáhaly psát historii motorsportu a které položily základy úspěšné dynastie vytrvalostních prototypů značky Porsche – nebo na nich alespoň úspěšně stavěly. Inženýři a technici Porsche zkrátka vždy věděli, jak svým konkurentům (nejen) ve vytrvalostních soutěžích způsobit neklidné spaní.

Přirozeně se předpokládá, že typ 963 nebude výjimkou. Pod jeho kapotáží zlověstně vyje dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec – jde v podstatě o motor přímo odvozený od jednotky v hybridním supersportu Porsche 918 Spyder. Dokonce mu zůstal i stejný zdvihový objem 4,6 litru – ovšem zde je doplněn právě o ona dvě turbodmychadla.

Je evidentní, že tento agregát by sám o sobě byl schopen vyššího výkonu než deklarovaných 670 koní, pravidla automobilové federace FIA však hovoří jasně. Nic na tom nemění ani hybridní systém, který těží z odbornosti získané jak na silničním supersportu 918 Spyder, tak na předchůdci Porsche 963, typu 919, který dominoval a částečně způsobil i zánik své kategorie, staré třídy LMP1.

Foto: Porsche

Barevná kombinace odkazuje na konec šedesátých a začátek sedmdesátých let, kdy Porsche de facto teprve začínalo v soutěžích sportovních prototypů s typem 917. Už v roce 1970 se podařilo zvítězit s červenobílým vozem, který nesl barvy jednoho z hlavních sponzorů – rakouského dealerství Porsche Austria ze Salzburgu

Vizuálně se potom 963 nechala inspirovat typem 956 potažmo 962, které dominovaly svojí vytrvalostní třídě, konkrétně Skupině C v osmdesátých letech. Samotný tvar tedy částečně vychází z dnes už tradičních prototypů Porsche, místy však lze zahlédnout i odkazy na moderní Porsche, jako jsou například zadní svítilny tvořené jednolitým pruhem táhnoucím se po celé šíři zádě.

Zvolené „válečné barvy“ potom odkazují na neblaze proslulý typ 917 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let, který, byť už se to může zdát únavné, opět dominoval své třídě tzv. sportovních vozů, která byla prakticky přerušena na celých deset let – a pak se objevila zase výše zmíněná 956…

Kombinace červené a bílé odkazuje na rakouské národní barvy a je pro to dobrý důvod. Rakousko-uherský původ Ferdinanda Porsche je známá věc a jedním z hlavních sponzorů továrního týmu Porsche Konstruktionen K. G. před více než padesáti lety bylo mimo jiné oficiální dealerství Porsche v Salzburgu, které provozovala jeho dcera Louise.

„Po téměř 8 tisících testovacích kilometrech za první polovinu roku 2022 jsme na dobré cestě k tomu, aby byl vývoj vozu úspěšně dokončen ještě před startem prvního závodu,“ prohlásil Thomas Lauderbach, viceprezident divize Porsche Motorsport.

„Náš nový vůz by měl navázat na úspěchy typů 917, 935, 936, 956, 962 a z nedávné doby 919. Dojmy z našeho týmu jsou veskrze pozitivní, a to jak po stránce technologií, tak i po stránce personálu. Soutěžit s ostatními týmy, kde každý z nich uplatňuje trochu jiná technická řešení, bude rozhodně vzrušující!“

Porsche 963 coby sportovní prototyp vývojového programu Le Mans Hypercar bude startovat jak v seriálu FIA WEC (World Endurance Championship), kam patří i 24 hodin Le Mans, tak i ve vybraných závodech sesterského seriálu IMSA SportsCar Championship. První ostré nasazení si Porsche „odkroutí“ právě na severoamerické půdě, konkrétně na klání 24 hodin Daytony v lednu příštího roku.

Načítám