Článek
V červenci letošního roku vstoupí v platnost nový evropský zákon o kybernetické bezpečnosti, který zvyšuje bezpečnostní požadavky na automobilové výrobce. Pro drtivou většinu aut to není žádný problém, jejich moderní architektury plné elektroniky se mohou snadno přizpůsobit. Najdou se však i starší kousky, pro něž bude mít zákon fatální následky.
Své o tom vědí v Porsche. Značka již dříve oznámila, že kvůli změnám v legislativě se s Evropou rozloučí spalovací Macan, nyní se přidávají také sportovní sourozenci 718 Boxster a Cayman, tedy trojice nejdostupnějších vozů ze stuttgartské stáje. Porsche se nechalo slyšet, že úprava stávající platformy by stála asi polovinu toho, co vývoj architektury zbrusu nové. A takový krok se značce u dosluhujících modelů prostě nevyplatí.
Paradoxní je, že ostrý Cayman GT4 RS a Boxster RS Spyder mohou pokračovat i nadále, a to díky jejich velmi omezené produkci. Na trzích mimo Evropskou unii mohou prodeje všech tří modelů vesele pokračovat, u nás se však od 1. července stanou neregistrovatelnými.
Čtvrtá generace modelů Boxster a Cayman debutovala v roce 2016 a profilovala se jako sympatický puristický sporťák. Jejich loučení bude mrzet hlavně automobilové nadšence, i po všech těch letech jde o vozy, za kterými se nejeden fanda s radostí otočí. To konec spalovacího Macanu pocítí i finanční oddělení Porsche. Dlouhodobě jde o jeden z nejúspěšnějších produktů, kterého se jen v roce 2023 prodalo celosvětově skoro 90 tisíc kusů.
Modelová řada 718 nekončí zcela, nástupce se dočkáme již v roce 2025, ale pouze v elektrické verzi. Obdobnou strategii razí Porsche také v případě Macanu, kde spalovací i bateriová varianta už nějaký čas existují vedle sebe. Modely jako 911, Taycan, Panamera nebo Cayenne pokračují beze změn, jejich moderní architektury pozměněné legislativě vyhovují.