Hlavní obsah

Porsche investuje přes miliardu do syntetických paliv. Sní o záchraně typu 911

Foto: Porsche

Zdá se, že Porsche má velký zájem na záchraně spalovacích motorů. I když kdo by se jim divil, že? Ty nejúspěšnější modely automobilky totiž jezdí na benzin – jmenovitě četné deriváty jejich tradičního sportovního modelu 911

Porsche – jedna z nejpurističtějších automobilek na trhu – se snaží o záchranu spalovacího motoru, ačkoliv zároveň ve velkém investuje do vývoje bateriových elektromobilů. Německá automobilka začátkem dubna oznámila, že z rozpočtu uvolní až 75 milionů dolarů (téměř 1,7 miliardy Kč) do vývoje takzvaných eFuels, tedy syntetických paliv.

Článek

Jsou spalovací motory odsouzeny k zániku? Zatímco se některé automobilky rychle přesouvají k elektromobilitě a prakticky zastavují vývoj spalovacích motorů, jiné jim ještě chtějí dát šanci. A pro nás staromilce je dobrá zpráva, že jednou z nich je i Porsche, tedy jeden z vlivných a zároveň kultovních výrobců v historii automobilismu.

eFuels jako záchrana ikonických modelů v čele s 911

Foto: Porsche

Ruku na srdce, zejména výběhové verze a limitované speciály od Porsche si s bateriemi asi málokdo umíme představit – a evidentně ani značce samotné se ta představa nezamlouvá. Na obrázku šasi s pohonným ústrojím typu Cayman GT4

Stuttgartští si nedávno podali ruce s firmou HIF Global LLC. Tato společnost má velký zájem na snížení uhlíkové stopy a zmírnění účinků naší činnosti na životní prostředí, zároveň si však evidentně uvědomuje fakt, že úplně bez „spalováků“ se ještě nějaký ten pátek neobejdeme.

„Změna klimatu je výzvou pro všechny světové firmy a instituce,“ prezentuje na webových stránkách svou filozofie firma se sídlem v americkém Houstonu. „Taková výzva si žádá řešení v celosvětovém měřítku – a my jsme celosvětový výrobce eFuels. Naším cílem je dekarbonizace a zpřístupnění uhlíkově neutrálních paliv.“

Porsche v této technologii vidí budoucnost navzdory svým plánům elektrifikovat svůj vozový park z celých 80 procent – zbylá pětina by potenciálně připadalo právě na „modernizované“ spalovací motory jezdící na syntetická paliva.

Foto: Porsche

Porsche sice investovalo značné množství peněz do vývoje elektromobility, samo ale přiznává, že se nechce úplně vzdát spalovacích motorů – už jen kvůli tradici. Na fotografii elektromobil Taycan

Z čistě ekonomického hlediska je to vlastně logický krok, neboť Porsche je firma, a tak musí v první řadě vydělávat peníze. A co si budeme povídat, zejména její ikonický model 911 a některé „výběhové“ či speciální edice, které pomáhají automobilce fungovat, by se prostě s bateriemi tak dobře neprodávaly, to je holý fakt.

„Syntetická paliva představují významný příspěvek na cestě k ochraně našeho prostředí,“ uvádí Barbara Frenkel, jedna z členů představenstva automobilky Porsche. „V neposlední řadě jde však i o rozumný a smysluplný doplněk k nastupující éře elektromobility.“

Jak to vlastně celé funguje?

Foto: HIF Global

Sloučením oxidu uhličitého a vodíku vznikne jakýsi surový základ pro všechna ostatní udržitelná paliva. Postupným zpracováním z tohoto základu pak lze dostat různé deriváty pro využití jak v pozemní dopravě, tak v letectví

Společnost HIF Global na interaktivním nákresu stručně vysvětluje, jak výroba takového syntetického paliva probíhá. Na samém počátku je zachycení určitého množství oxidu uhličitého, který se vyskytuje běžně v atmosféře. Oxid uhličitý se potom sloučí s vodíkem – ten se v praxi nejčastěji získává elektrolýzou vody, neboť sám o sobě se v přírodě běžně nevyskytuje.

Lidé od HIF Global mu říkají „Zelený vodík“, neboť tato elektrolýza se provádí čistě za využití udržitelné energie – v tomto případě té z větrných elektráren, které pro tento účel mají dostačující výkon. Sloučením oxidu uhličitého a tohoto vodíku potom vzniká jakési „surové syntetické palivo“, do určité míry takový ekologičtější ekvivalent surové ropy.

Jednoho z posledních mohykánů mezi současnými klasickými modely Porsche, typ GT3 Touring, si můžete prohlédnout v galerii:

Z této výsledné sloučeniny se pak postupným zpracováním získávají různé deriváty tohoto ekologického paliva – ať už syntetický benzin pro využití v osobních vozech, případně udržitelná verze leteckého paliva či dokonce LPG.

Firma HIF potom vidí výhodu v tom, že po spálení syntetického paliva se do vzduchu opět vyloučí právě oxid uhličitý, a přestože jde o jeden ze skleníkových plynů (byť ne ten nejhorší, tím je metan), tak se dá opětovně uskladnit a využít k výrobě dalšího syntetického paliva a koloběh začne nanovo.

„Investicí do průmyslové produkce syntetických paliv automobilka Porsche dále posouvá svůj závazek o udržitelnosti mobility,“ dodává Frenkel. „V globálu naše investice do této inovativní technologie dělá už více než 100 milionů dolarů.“

Načítám