Článek
Touha koncernu Volkswagen proniknout do Formule 1 je veřejné tajemství už nějakou dobu, na veřejnost pronikly informace o námluvách Audi a McLarenu (hovoří se o nabídce v hodnotě 500 milionů eur!), nedávno se zase šuškalo cosi o spojení Porsche a Red Bullu (německá automobilka by se měla stát dodavatelem motorů). Dosud šlo však jen o neověřené spekulace.
Až nyní máme vše potvrzené. Sám Herbert Diess, 63letý velký šéf celého koncernu VW, právě dnes v rozhovoru na Youtube potvrdil, že Audi a Porsche jsou skutečně v jednání o vstupu do vrcholné soutěže automobilového sportu. Jako důvody uvedl globální dosah F1, která je v posledních letech závodně i mediálně zajímavější a získává na popularitě v USA a v Asii. „Pokud se věnujete motorsportu, musíte být ve Formuli 1,“ potvrdil Diess.
Obě značky si jako mnohonásobní vítězové už nemají co dokazovat ve světě vytrvalostních závodů, také se úspěšně zapojily do seriálu elektrických formulí, ale titul z Formule 1 jim – a stejně tak celému koncernu VW – zatím ještě chybí. Pro Audi to bude úplná premiéra, ale Porsche už do prostředí královny motorsportu nahlédlo ve počátcích existence značky (konkrétně v letech 1957-1964), ale ze 47 závodů získalo jen pět pódiových umístění a jedno jediné vítězství (Dan Gurney dovedl svůj 718 Spyder do cíle na prvním místě ve Velké ceně Francie 1962 na okruhu Rouen-Les-Essarts). Nyní už má jejich závodní oddělení mnohem více zkušeností a rádi by si spravili chuť…
VÍTE, ŽE…
Účast ve Formuli 1 není jediný ambiciózní cíl závodních oddělení obou značek. Audi totiž touží dobýt Dakar se svým elektrickým speciálem, Porsche se zase příští rok vrací do Le Mans a světa vytrvalostních závodů. Kdo říkal, že motorsport je mrtvý?
I když má plán vstupu obou značek od vedení koncernu zelenou, nečekejte, že se odehraje ihned. Cílovým rokem je totiž až sezóna 2026, kdy by monoposty F1 měly jezdit na udržitelně vyráběná syntetická paliva. A právě tato zásadní změna pravidel (a s ní související technické změny) by měla pomoci oběma značkám etablovat se na nové závodní úrovni – všechny týmy totiž budou startovat (skoro) od nuly.