Článek
Debut nové generace Kodiaqu a Superbu pojala mladoboleslavská automobilka velkolepě. Aby ne, oba vozy plní v hierarchii Škody roli vlajkových lodí, zároveň má jít o labutí píseň spalovacích motorů. I proto oběma novinkám věštíme prodejní úspěchy, které by s koncem životního cyklu mohly ještě eskalovat. Když si vezmeme, že za nějakých osm let chce většina automobilek prodávat už výhradně elektromobily, mohou být Kodiaq a Superb jedněmi z posledních spalovacích aut vůbec. Pojďme si tedy připomenout ta nejdůležitější fakta.
Rostou, ale…
Nepsaným pravidlem nových aut je, že proti svému předchůdci drobně povyrostou. Superb ani Kodiaq nejsou co do délky výjimkou, v ostatních rozměrech se ale překvapivě drží při zemi. Rozvor obou aut se mezigeneračně nezměnil, stejná je i šířka Kodiaqu. A Superb? Ten se dokonce o patnáct milimetrů zúžil. Není se co divit, v honbě za nízkým aerodynamickým odporem (a tedy nižší spotřebou a emisemi) hraje roli každý milimetr.
Navzdory tomu si polepšily zavazadelníky. Superb liftback má o dvacet, kombík dokonce o třicet litrů více. Kodiaq se sedmi vzpřímenými sedadly pojme pořád slušných 340 litrů bagáže, se sklopenou třetí řadou je to 845 litrů. Nejlépe je na tom pochopitelně pětimístná varianta s 910 litry, což je mezigenerační nárůst o pořádných pětasedmdesát litrů.
Rozměry | Superb | Superb Combi | Kodiaq |
---|---|---|---|
Délka | 4 912 mm | 4 902 mm | 4 758 mm |
Šířka | 1 849 mm | 1 849 mm | 1 864 mm |
Výška | 1 481 mm | 1 482 mm | 1 659 mm |
Rozvor | 2 841 mm | 2 841 mm | 2 791 mm |
Zavazadlový prostor | 645 l | 690 l | 340-910 l |
Díky za chytré ovladače!
Zatímco konkurence (ale i sourozenecké koncernové modely) soustředí ovládání většiny funkcí do dotykových obrazovek, Škoda v obou modelech pořád nabídne otočné ovladače. Jmenují se Smart Dials, prvně jsme je viděli v konceptu Vision 7S, a jak už název napovídá, mají chytré funkce.
Krajními ovladači se nastavuje teplota či vyhřívání a ventilace sedadel. Skrz prostřední můžete změnit intenzitu foukání, ale i hlasitost audia, jízdní režimy či přiblížení mapy. Tento ovladač je konfigurovatelný a lze přepínat mezi čtyřmi ze šesti přednastavených funkcí. Staticky – jinak jsme si novinky zatím neprohlédli – to funguje na jedničku. Uvidíme, jak si chytré ovladače povedou v důležitější disciplíně, tedy za jízdy.
Motorové eso pro Superb
Kodiaq i Superb sdílejí shodnou architekturu, a tak je skladba pohonných jednotek nepřekvapivě totožná. A rozmanitá – základ v podobě zážehové patnáctistovky, benzinové i naftové dvoulitry (ty silnější s pohonem všech kol), ale také nová generace plug-in hybridu s všestrannějším využitím.
Absolutní vrchol zůstal vyhrazen Superbu. Řeč je o benzinovém dvoulitru TSI s výkonem 195 kW a pohonem 4 × 4. Jasně, typický zákazník si asi půjde pro všednější agregát, přesto nás těší, že si Škodovka něco takového ještě prosadila. Podrobně se s jednotlivými motorizacemi můžete seznámit níže:
- 1.5 TSI (110 kW) 4 × 2
- 2.0 TSI (150 kW) 4 × 4
- 2.0 TSI (195 kW) 4 × 4 (jen Superb)
- 2.0 TDI (110 kW) 4 × 2
- 2.0 TDI (142 kW) 4 × 4
- 1.5 TSI PHEV (150 kW) 4 × 2
Známe první ceny
Tajemstvím už nejsou ani první české ceny. Mladoboleslavští zatím prozradili ceník obou aut s jediným motorem, konkrétně turbodieselem 2.0 TDI o výkonu 110 kW. Ostatní motorizace půjde objednat až v průběhu příštího roku. Kodiaq v této verzi a ve výbavě Selection stojí 1 040 000 Kč a standardně disponuje litými sedmnáctkami, rozpoznáváním dopravních značek, desetipalcovým virtuálním kokpitem, parkovacími senzory vpředu a vzadu, parkovací kamerou či třízónovou automatickou klimatizací.
Superb (zatím pouze coby Combi) přijde s výbavou Selection na 1 035 000 Kč a v základu má tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti či komfortní přední sedadla s částečně elektrickým nastavením. Objednat lze i vrcholovou verzi Laurin&Klement, která disponuje masážní funkcí předních sedadel, elektricky ovládaným roletovým krytem zavazadelníku, možností uložit si parkovací manévr či ambientním osvětlením kabiny. Na nejvyšší výbavu si připravte alespoň 1 235 000 Kč.
Víte, že…
- ... Kodiaq i Superb mohou mít ve výbavě speciální čistič displejů se sprejem? Na středové konzole má dokonce vlastní přihrádku.
- ... žádná z motorizací nenabízí manuální převodovku? Standardem je dvouspojkový automat. U spalovacích motorů sedmistupňový, plug-in hybrid do zásuvky má kvaltů šest.
- ... plug-in hybrid nové generace ujede přes 100 km jen na elektřinu? Výrazně větší 25,7kWh baterii lze navíc dobíjet u rychlonabíječek výkonem až 50 kW.
Nepočítáme-li testovací prototypy v okolí Mladé Boleslavi, začnou se nové generace velkých škodovek prohánět po českých cestách počátkem příštího roku. Nás samozřejmě čekají ještě mezinárodní jízdy, ze kterých vám přineseme úvodní hrstku dojmů a poznatků. Nejlépe ale obě novinky pochopitelně prověříme až v rámci tradičních testů v tuzemském prostředí. Rozhodně se máte na co těšit!