Hlavní obsah

Souboj vlajkových lodí Škodovky: Nový Kodiaq a Superb se v lecčems shodnou, najdou se však i zásadní rozdíly

Foto: Škoda

Výstavní premiéru pro veřejnost měly škodovácké novinky na veletrhu e-Salon.

Letošní rok je pro značku Škoda mimořádně plodný. Po předkrmu v podobě omlazené Scaly a Kamiqu přišel na podzim hlavní chod – nové generace Kodiaqu a Superbu. Obě vlajkové škodovky už mají slavnostní premiéru za sebou, a tak jsme si pro vás připravili souhrnné srovnání.

Článek

Debut nové generace Kodiaqu a Superbu pojala mladoboleslavská automobilka velkolepě. Aby ne, oba vozy plní v hierarchii Škody roli vlajkových lodí, zároveň má jít o labutí píseň spalovacích motorů. I proto oběma novinkám věštíme prodejní úspěchy, které by s koncem životního cyklu mohly ještě eskalovat. Když si vezmeme, že za nějakých osm let chce většina automobilek prodávat už výhradně elektromobily, mohou být Kodiaq a Superb jedněmi z posledních spalovacích aut vůbec. Pojďme si tedy připomenout ta nejdůležitější fakta.

Rostou, ale…

Nepsaným pravidlem nových aut je, že proti svému předchůdci drobně povyrostou. Superb ani Kodiaq nejsou co do délky výjimkou, v ostatních rozměrech se ale překvapivě drží při zemi. Rozvor obou aut se mezigeneračně nezměnil, stejná je i šířka Kodiaqu. A Superb? Ten se dokonce o patnáct milimetrů zúžil. Není se co divit, v honbě za nízkým aerodynamickým odporem (a tedy nižší spotřebou a emisemi) hraje roli každý milimetr.

Foto: Škoda Auto a Rostislav Prokop

Nový Kodiaq je široký jako předchůdce, vzadu jej opticky rozšiřuje vodorovná linka mezi svítilnami. Na obrázku vpravo se rozvášnil nezávislý grafik, který onu linku udělal rovnou svítící. Nebylo by to lepší?

Navzdory tomu si polepšily zavazadelníky. Superb liftback má o dvacet, kombík dokonce o třicet litrů více. Kodiaq se sedmi vzpřímenými sedadly pojme pořád slušných 340 litrů bagáže, se sklopenou třetí řadou je to 845 litrů. Nejlépe je na tom pochopitelně pětimístná varianta s 910 litry, což je mezigenerační nárůst o pořádných pětasedmdesát litrů.

RozměrySuperbSuperb CombiKodiaq
Délka4 912 mm4 902 mm4 758 mm
Šířka1 849 mm1 849 mm1 864 mm
Výška1 481 mm1 482 mm1 659 mm
Rozvor2 841 mm2 841 mm2 791 mm
Zavazadlový prostor645 l690 l340-910 l

Díky za chytré ovladače!

Zatímco konkurence (ale i sourozenecké koncernové modely) soustředí ovládání většiny funkcí do dotykových obrazovek, Škoda v obou modelech pořád nabídne otočné ovladače. Jmenují se Smart Dials, prvně jsme je viděli v konceptu Vision 7S, a jak už název napovídá, mají chytré funkce.

Foto: Škoda Auto

Smart Dials vypadají jako všední otočné ovladače, umí ale mnoho funkcí.

Krajními ovladači se nastavuje teplota či vyhřívání a ventilace sedadel. Skrz prostřední můžete změnit intenzitu foukání, ale i hlasitost audia, jízdní režimy či přiblížení mapy. Tento ovladač je konfigurovatelný a lze přepínat mezi čtyřmi ze šesti přednastavených funkcí. Staticky – jinak jsme si novinky zatím neprohlédli – to funguje na jedničku. Uvidíme, jak si chytré ovladače povedou v důležitější disciplíně, tedy za jízdy.

Motorové eso pro Superb

Kodiaq i Superb sdílejí shodnou architekturu, a tak je skladba pohonných jednotek nepřekvapivě totožná. A rozmanitá – základ v podobě zážehové patnáctistovky, benzinové i naftové dvoulitry (ty silnější s pohonem všech kol), ale také nová generace plug-in hybridu s všestrannějším využitím.

Foto: Škoda

Silný benziňák je sympatickou třešničkou na dortu. Předpokládáme ale, že čeští zájemci budou stále preferovat dvoulitrová TDI.

Absolutní vrchol zůstal vyhrazen Superbu. Řeč je o benzinovém dvoulitru TSI s výkonem 195 kW a pohonem 4 × 4. Jasně, typický zákazník si asi půjde pro všednější agregát, přesto nás těší, že si Škodovka něco takového ještě prosadila. Podrobně se s jednotlivými motorizacemi můžete seznámit níže:

  • 1.5 TSI (110 kW) 4 × 2
  • 2.0 TSI (150 kW) 4 × 4
  • 2.0 TSI (195 kW) 4 × 4 (jen Superb)
  • 2.0 TDI (110 kW) 4 × 2
  • 2.0 TDI (142 kW) 4 × 4
  • 1.5 TSI PHEV (150 kW) 4 × 2

Známe první ceny

Tajemstvím už nejsou ani první české ceny. Mladoboleslavští zatím prozradili ceník obou aut s jediným motorem, konkrétně turbodieselem 2.0 TDI o výkonu 110 kW. Ostatní motorizace půjde objednat až v průběhu příštího roku. Kodiaq v této verzi a ve výbavě Selection stojí 1 040 000 Kč a standardně disponuje litými sedmnáctkami, rozpoznáváním dopravních značek, desetipalcovým virtuálním kokpitem, parkovacími senzory vpředu a vzadu, parkovací kamerou či třízónovou automatickou klimatizací.

Foto: Škoda

Superb liftback si na českou cenu musí ještě počkat. Aktuální ceník je osekaný a pod milion se (zatím) nevejdete.

Superb (zatím pouze coby Combi) přijde s výbavou Selection na 1 035 000 Kč a v základu má tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti či komfortní přední sedadla s částečně elektrickým nastavením. Objednat lze i vrcholovou verzi Laurin&Klement, která disponuje masážní funkcí předních sedadel, elektricky ovládaným roletovým krytem zavazadelníku, možností uložit si parkovací manévr či ambientním osvětlením kabiny. Na nejvyšší výbavu si připravte alespoň 1 235 000 Kč.

Víte, že…

  • ... Kodiaq i Superb mohou mít ve výbavě speciální čistič displejů se sprejem? Na středové konzole má dokonce vlastní přihrádku.
  • ... žádná z motorizací nenabízí manuální převodovku? Standardem je dvouspojkový automat. U spalovacích motorů sedmistupňový, plug-in hybrid do zásuvky má kvaltů šest.
  • ... plug-in hybrid nové generace ujede přes 100 km jen na elektřinu? Výrazně větší 25,7kWh baterii lze navíc dobíjet u rychlonabíječek výkonem až 50 kW.

Nepočítáme-li testovací prototypy v okolí Mladé Boleslavi, začnou se nové generace velkých škodovek prohánět po českých cestách počátkem příštího roku. Nás samozřejmě čekají ještě mezinárodní jízdy, ze kterých vám přineseme úvodní hrstku dojmů a poznatků. Nejlépe ale obě novinky pochopitelně prověříme až v rámci tradičních testů v tuzemském prostředí. Rozhodně se máte na co těšit!

Která nová vlajková Škoda se vám líbí více?
Superb
52,9 %
Kodiaq
19,9 %
Obě jsou šik!
11,1 %
Ani jedna...
16,1 %
Celkem hlasovalo 622 čtenářů.
Načítám