Článek
Zastavená výrobní linka je pro automobilku pohroma. Dodávky dílů, kompletace, export hotových aut, to všechno je naplánované na minuty (ba dokonce na sekundy). A každou minutu, co linka stojí, krvácí automobilka miliony. A teď si představte, že se právě tohle nedávno stalo Toyotě. Hned ve 14 japonských továrnách naráz!
Toyota se stala průkopníkem systému dodávek dílů just-in-time, který zefektivňuje proces výroby tím, že do fabriky přicházejí komponenty od dodavatelů „v pravý čas“, tedy v momentu, kdy jdou na montážní linku. Automobilka proto nepotřebuje držet obrovské sklady dílů, a šetří tak peníze. Funguje to geniálně (ostatně proto to všechny ostatní automobilky rychle okopírovaly), ale pouze do momentu, kdy se příliv dílů nezadrhne a linka se nemusí zastavit.
A právě to se Toyotě přihodilo 29. srpna, ovšem nikoli kvůli nějaké chybě v dodavatelském řetězci, nýbrž banálnímu problému v oblasti IT. Technici Toyoty 28. srpna provedli rutinní údržbu systému, během níž byla odmazána a přeuspořádaná data v zaplněných databázích. Jenže kvůli nedostatku místa na disku na některých serverech došlo k chybě a celý systém objednávání dílů následně přestal fungovat. Toyota sice má pro případ potíží připravenou zálohu, ta ale podle společnosti běží na „stejném systému“, takže podobným způsobem selhala i ona. Pozastavení výroby tak způsobil „obyčejný“ nedostatek místa na disku…
Toyotě se ještě ve stejný den povedlo produkci obnovit, pomohlo přenesení dat na server s větší úložnou kapacitou. I tak tento výpadek stál Toyotu spoustu peněz. Vždyť každý den těchto 14 japonských továren dohromady vyprodukuje zhruba 13 500 vozidel!