Hlavní obsah

Pohroma pro Toyotu: Naráz musela pozastavit výrobu ve 14 továrnách. Kvůli naprosté prkotině

Foto: Toyota

Masová výroba aut je komplikovaný proces, který závisí na mnoha někdy až překvapivých detailech. A když se některý z nich pokazí, může to mít na produkci fatální vliv.

Článek

Zastavená výrobní linka je pro automobilku pohroma. Dodávky dílů, kompletace, export hotových aut, to všechno je naplánované na minuty (ba dokonce na sekundy). A každou minutu, co linka stojí, krvácí automobilka miliony. A teď si představte, že se právě tohle nedávno stalo Toyotě. Hned ve 14 japonských továrnách naráz!

Toyota se stala průkopníkem systému dodávek dílů just-in-time, který zefektivňuje proces výroby tím, že do fabriky přicházejí komponenty od dodavatelů „v pravý čas“, tedy v momentu, kdy jdou na montážní linku. Automobilka proto nepotřebuje držet obrovské sklady dílů, a šetří tak peníze. Funguje to geniálně (ostatně proto to všechny ostatní automobilky rychle okopírovaly), ale pouze do momentu, kdy se příliv dílů nezadrhne a linka se nemusí zastavit.

A právě to se Toyotě přihodilo 29. srpna, ovšem nikoli kvůli nějaké chybě v dodavatelském řetězci, nýbrž banálnímu problému v oblasti IT. Technici Toyoty 28. srpna provedli rutinní údržbu systému, během níž byla odmazána a přeuspořádaná data v zaplněných databázích. Jenže kvůli nedostatku místa na disku na některých serverech došlo k chybě a celý systém objednávání dílů následně přestal fungovat. Toyota sice má pro případ potíží připravenou zálohu, ta ale podle společnosti běží na „stejném systému“, takže podobným způsobem selhala i ona. Pozastavení výroby tak způsobil „obyčejný“ nedostatek místa na disku…

Toyotě se ještě ve stejný den povedlo produkci obnovit, pomohlo přenesení dat na server s větší úložnou kapacitou. I tak tento výpadek stál Toyotu spoustu peněz. Vždyť každý den těchto 14 japonských továren dohromady vyprodukuje zhruba 13 500 vozidel!

Související témata:
Načítám