Článek
Loni se v tuzemsku prodalo 661 000 ojetých vozů, z toho 55 procent mělo původ v zahraničí. Průměrná cena ojetin se za posledních pět let do letošního prvního pololetí zvýšila o 94 000 na 296 000 Kč.
Vozy se změněným počítadlem ujetých kilometrů jsou stočené v průměru o 98 000 km. Maximální stočení Cebia zaznamenala u jedné Škody Fabia, a to o 760 000 km. Naopak minimální stočení bylo o 1000 km u vozu v operativním leasingu. Průměrná prodejní cena vozu se stočeným tachometrem byla 345 000 Kč. Auto se stočeným tachometrem je v průměru o 20 procent dražší než před úpravou tachometru.
Stáčení tachometrů je častější u nejžádanějších a luxusních aut. Žebříček vede Škoda Octavia, následuje Volkswagen Passat a BMW řady 5. Na dalších místech jsou Ford Focus a Volkswagen Golf.
V evropském srovnání je co do podílu aut se stočeným tachometrem ČR na devátém místě. Vede Ukrajina se 42 procenty, druhé je Bulharsko se 40 procenty a Rumunsko s podílem 39 procent. Naopak ve Francii nebo v Německu se podíl vozů se stočeným tachometrem pohybuje okolo 18 procent.
Průměrná cena ojetin je z okolních zemí nejvyšší v Německu, kde je 411 000 Kč, což souvisí s nižším průměrným věkem prodávaných vozů z druhé ruky, který dosahuje 6,5 roku. Naopak v Polsku je cena ojetin v průměru jen 214 000 Kč, ale průměrný věk dosahuje 11,5 roku.
Cebia nově začala vedle placené služby Autotracer nabízet bezplatnou možnost prověřit si historii najetých kilometrů. Tzv. základní prověření je v současnosti dostupné u 41 procent vozů, které prodávají autobazary. Do poloviny října přibude dalších 38 procent aut. Dohromady tak bude možné prověřit čtyři z pěti aut prodávaných v autobazarech či v rámci certifikovaných programů.