Článek
Zapomeňte na 911 Singer, elektrické Jaguary E-type a znovuvzkříšené Alfy Romeo. Prodrive P25 je plnotučná, nepasterizovaná čtyřkolka, se kterou rovnou můžete vyrazit na ty nejnáročnější silnice světa. Tedy pokud se smíříte s tím, že jich Prodrive vyrobí jen pětadvacet a nechá si za ně zaplatit 13,5 milionu Kč. Bez daně.
Základem auta je originální dvoudveřový model WRX (tedy ne originální 22B), který má ale karbonové panely karoserie, na jejichž návrhu se podílel Peter Stevensen. Ten stavěl původní soutěžní vozy 22B i slavný McLaren F1. Karbonová kapota, střecha, prahy, přední a zadní blatníky, zrcátka, spoiler i nárazníky pomáhají snížit pohotovostní hmotnost na pouhých 1 200 kg, takže auto je ještě o 25 kg lehčí než původní 22B. V rámci boje s nadváhou má vůz taky lithium-iontovou baterii a můžete si při objednávce zaškrtnout i lehká karbonová závodní sedadla.
Srdcem auta je přepracovaný boxer 2,5 l založený na nejnovější jednotce, ale s kovanými vnitřnostmi, turbodmychadlem Garrett, vysoce výkonným mezichladičem a výfukovým systém Akrapovič z titanu a nerezové oceli. Výsledkem je výkon 400 koní a 600 Nm. Jinými slovy, P25 je o víc než třicet procent silnější než původní model 22B. Nemůžeme se dočkat, až ho uslyšíme v akci.
Ale nebude to jen o motoru… Výkon na všechna čtyři kola bude přenášet šestistupňová sekvenční převodovka, která dokáže přeřadit za pouhých 80 milisekund. A P25 má i elektronický systém launch control, díky kterému vůz zvládne vystřelit na stovku za 3,5 s. Auto umí řadit první tři rychlosti v podstatě bez pomoci řidiče, nemusíte mačkat spojku, prostě jen držíte nohu na plynu.
P25 - let's make some noise. The titanium and stainless steel racing exhaust by @myAkrapovic pic.twitter.com/QPWL5fXjDc
— Prodrive (@prodrive) June 17, 2022
Pak vás asi ani nepřekvapí, že motor má několik jízdních režimů jako každé moderní auto. Co ale běžné rozhodně není, to je nastavení anti-lag systému dle potřeb každého pilota. Tomu říkáme skutečné závodní nářadí!
Na obou nápravách jsou diferenciály s omezeným prokluzem a vůz má aktivní středový diferenciál, který umí pracovat s přenosem výkonu dle aktuální situace. Podvozkové díly jsou z hliníku, plně stavitelné tlumiče dodává Bilstein a brzdy jsou AP Racing. Přední kotouče mají průměr 380 mm a svírají je šestipístové třmeny, zadní kotouče mají 350 mm a čtyřpísty. Samozřejmostí je i hydraulická ruční brzda, která automaticky odpojuje pohon zadních kol pro co nejefektnější smyky.
Prodrive zatím nezveřejnil žádné snímky interiéru, ale říká, že půjde o radikální moderní přeměnu přístrojové desky, ale že zároveň vycházeli z autentického interiéru původní Imprezy. Jen použili spoustu karbonu, alcantary a kůže. Vůz je standardně čtyřmístný, ale může mít i jen dvě sedadla a poloviční ochranný rám.
„Je to ztělesnění vzpomínek na mimořádné období mistrovství světa v rally a na legendární Imprezu 22B, která přenesla výkony soutěžního vozu na silnice,“ říká David Richards, předseda představenstva společnosti Prodrive. „Přepracováním tohoto vozu za použití nejnovějších technologií a materiálů vzdává Prodrive P25 poctu svým kořenům a jen máloco jiného se jeho výkonům na otevřené silnici vyrovná. Věřím, že jsme dosáhli naší vize, vytvořit vlastní moderní interpretaci nejikoničtějšího Subaru Impreza všech dob.“
Původních modelů 22B bylo vyrobeno jen 424 kusů a běžně se dnes prodávají za více než pět milionů Kč. Prodrive dřív stavěl jen závodní auta, ale nyní připravuje do výroby nejen P25, ale i úžasný Hunter, který vychází z dakarského speciálu. Na co se máme těšit dál?