Hlavní obsah

Počet vodíkových čerpacích stanic roste. V Praze byla otevřena druhá, do roku 2025 jich bude 12

Foto: Lukas Wagneter

V Praze na Barrandově byla po dlouhých zdrženích otevřena veřejná čerpací stanice na vodík. Aktuálně jde o druhou stanici v ČR v provozu, první byla předloni otevřena v Ostravě. Plány společnosti Orlen jsou však mnohem rozsáhlejší.

Článek

Do roku 2025 by mělo v Česku fungovat 12 vodíkových čerpacích stanic a o pět let později jich bude 40. Na dobíjecí a plnicí infrastrukturu má Česko připravených šest miliard korun a ve fázi schvalování je nyní 11 vodíkových plniček. Během otevření první veřejné čerpací stanice společnosti Orlen Unipetrol v Praze na Barrandově to uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Orlen Unipetrol chce mít do roku 2030 v Česku celkem 28 čerpacích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích. Další čerpací stanici chce do několika měsíců otevřít právě v Litvínově.

„Klademe důraz na rozvoj petrochemického segmentu, dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a využívání alternativních zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ uvedl generální ředitel Orlen Unipetrolu Tomasz Wiatrak.

Foto: Lukas Wagneter

Čerpací stanice na vodík je samoobslužná s provozem 24/7.

Ministerstvo dopravy podpořilo výstavbu vodíkové stanice Orlenu na Barrandově v rámci operačního programu Doprava 2. Současné plány výstavby čerpacích stanic podle Kupky ještě nereflektují aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu na každých 200 kilometrech hlavní silniční sítě TEN-T. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ dodal Kupka.

Na otevření první veřejné čerpací stanice v Praze čekali výrobci vodíkových vozidel. Jedinou veřejnou vodíkovou plnicí stanici v Česku dosud provozovala společnost Vítkovice v Ostravě. V Česku například jezdí deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Logistická firma Zásilkovna do Česka dovezla nákladní vůz na vodík. Vodíkové vozy má v nabídce i Hyundai. Vodíkový autobus chce v Praze začít testovat pražský dopravní podnik.

„V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se dnešním dnem konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. I proto přicházíme s nabídkou pro naše firemní zákazníky, pro které může být vodíkový vůz zajímavá alternativa,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Natankování jednoho vozu vodíkem trvá podle Orlenu tři až pět minut, což je výrazně méně než dobití elektromobilu, které trvá desítky minut. Zaváděcí cena kilogramu vodíku u čerpací stanice v Praze je 278 korun. Na jeden kilogram vodíku auto ujede asi 100 kilometrů.

Foto: Lukas Wagneter

Velkou předností vodíku je rychlost čerpání, „plnou“ naberete za pouhých pár minut. Minusem je pak (kromě málo rozvinuté infrastruktury) především vyšší cena za provoz těsně pod úrovní 3 Kč/km.

Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Podle odhadu ministra dopravy by v roce 2030 mohlo jezdit až 50 000 aut na vodíkový pohon. Orlen chce ve stejném období vyrábět 4 500 tun vodíku z ekologicky čistých zdrojů. To by mělo stačit na pohon zhruba 30 000 automobilů.

Načítám