Článek
Podle mluvčího svazu Petra Horáka je stáří automobilů na českých silnicích jedno z nejvyšších ze všech evropských zemí a tempo jeho stárnutí se v covidových letech 2020 a 2021 zrychlilo. Přesto je možné pozorovat jisté indicie, které mohou napovídat, že se nepříznivý trend pomalu otáčí. Jedním z ukazatelů může být rozdíl mezi počtem registrovaných nových aut a počtem ojetých vozů individuálně dovezených. Ten byl v loňském roce 67 509 kusů ve prospěch nových automobilů, a je tak nejvyšší od roku 2019, kdy byl 72 654 kusů.
„Svou roli by mohl sehrávat fakt, že aktuálně je na trhu dostatek nových vozů a celá řada výrobců přichází se zvýhodněnými cenami, což by kupující mohlo motivovat k nákupu nového vozu namísto ojetiny,“ podotkl Horák.
Naopak stagnující průměrné stáří dovážených vozů okolo 10,5 roku přirozené obměně, a tedy i udržování nízkého průměrného stáří osobních automobilů na českých silnicích podle Horáka příliš neprospívá. „Rychlejší obměna, a tedy v konečném důsledku omlazení vozového parku na českých silnicích se nesetkává prakticky s žádnou propracovanou dlouhodobou podporou ze strany státu, jak je tomu v zemích s výrazně mladším vozovým parkem,“ dodal.
Nejstarší kategorií vozidel v Česku zůstávají motocykly s průměrem téměř 34,5 roku. Jejich počet se loni zvýšil o 38 000 na 1,326 milionu. Naopak nejmladší kategorií jsou dodávky s průměrem 14,6 roku.