Hlavní obsah

Z nuly na sto pod 2 s, na dvě stě za 4,5 s: Pininfarina Battista je nejvýkonnější italské auto

Foto: Pininfarina

Pininfarina Battista je nejrychlejším italským sporťákem. A mimo jiné jedním z nejrychlejších aut planety – z klidu na stovku vysprintuje rychleji, než Formule 1

Zatím jsme s jistotou věděli, že je pouze pohledné. Společnost Automobili Pininfarina slibovala u typu Battista naprosto strhující výkony – a přirozeně jim jen málokdo chtěl věřit. Až doteď. Italská automobilka oficiálně uvedla parametry „nejvýkonnějšího italského supersportu všech dob“.

Článek

1 900 koní, 2 300 Nm, 1,86 sekundy a 350 km/h. To je suchý výčet čísel, konkrétně těch nejzákladnějších parametrů, kterými disponuje tento supersport, nebo ještě lépe „Hyper GT“. Jak říkají lidé od dříve pouze designérského studia, dnes už automobilky Pininfarina.

Foto: Pininfarina

Pininfarina chce u typu Battista vzbudit dychtivost po elektrických vozech. Mělo by jít o jeden z mála elektromobilů, který vzbuzuje emoce. Bude mít také duši?

Automobilka podnikla rozsáhlá testování během premiéry na Blízkém východě a kromě potvrzení (a v některých případech dokonce překonání) původních prognóz, se jí podařilo uzmout také jeden (údajně) absolutní rekord pro produkční elektrické vozy – z rychlosti 100 km/h totiž zastaví na pouhých 31 metrech.

„Jsem opravdu hrdý, že naše nové elektrické Hyper GT potvrdilo své schopnosti, jak jsme automobilovému světu slíbili, a že úsilí vložené do našeho vývojového plánu se vyplácí,“ řekl Paolo Dellacha, produktový a technický ředitel u Pininfarina Automobili. „S typem Battista se nám podařilo dosáhnout cílů, které jsme si původně stanovili a sami je považovali za poměrně extrémní – lví podíl na tom má zejména perfektně rozložená hmotnost a velmi nízké těžiště.“

Tyto parametry jsou ještě o to pozoruhodnější, když uvážíme, jakou hmotnost s sebou Battista „táhne“ – protože jak už víte, Pininfarina Battista je elektromobil. A i přes fakt, že sdílí karbonový monokok s vozem Rimac Nevera, a i karoserie je celá z karbonu, váží něco okolo dvou tun. Což je váha hodná spíš středně velkého SUV, než supersportu. Tedy pardon, Hyper GT.

Foto: Pininfarina

Přes všechny výkony je Battista ve skutečnosti poměrně komfortní auto a používá jen ty nejluxusnější materiály

4. března 2019 ve 20.30 hodin středoevropského času, v době, kdy se nám rok 2022 zdál jako ještě relativně vzdálená budoucnost, se typ Battista poprvé ukázal veřejnosti na autosalonu v Ženevě. Tehdy vůz působil trochu jako zjevení. Nikoho zvlášť nepřekvapilo, že měl povedený design, protože byl navrženo v Itálii. Avšak když vedení značky prohlásilo, že auto zrychlující „rychleji, než vůz Formule 1“ nebude zároveň vydávat žádné přímé emise, nikdo tomu nechtěl věřit.

Battista je víc, než jen drtivě rychlý elektromobil. Ba dokonce i víc, než jen pohledný drtivě rychlý elektromobil – což samo o sobě znělo ještě nedávno jako utopie. Pininfarina trvá na tom, že půjde o první elektromobil, který bude vzbuzovat emoce, který bude mít duši. Automobilka podle svých stránek usiluje o povzbuzení atraktivity u těchto vozů „využitím paradoxu ladné krásy a drtivého výkonu, zabaleného do čistého, elegantního a nadčasového italského designu“.

Oněch výše zmíněných 1 900 koní a 2 300 Nm pochází z celkem čtyř elektromotorů, kdy každý z nich pohání jedno kolo a každý z nich spolupracuje se systémem vektorování točivého momentu. Motory berou energii ze 120kWh bateriové soustavy, díky které automobilka udává normovaný dojezd až 476 km – což je vzhledem k výkonům vozu vlastně docela slušné.

Vzhledem k cenovce 2,2 milionu eur (cca 55 milionů našich korun) nepřekvapí systém nesmírně rychlého nabíjení o výkonu 180 kW. Má navíc jít o velmi exkluzivní záležitost, neboť vznikne jen 150 exemplářů, z nichž pouhých 5 bude ve speciální edici Anniversario, kterou značka oslavuje své 90. narozeniny. Pokud mají tedy někteří ze světových boháčů zájem, měli by si pospíšit.

Načítám